Mãsuri de sprijin pentru populație și pentru mediul de afaceri, adoptate de Guvern la propunerea MF
Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului de Finanțe, urmãtoarele mãsuri:
– extinderea stimulentelor fiscale pentru investițiile în activitãți de cercetare-dezvoltare;
– plafonarea tarifelor RCA pânã la finalul acestui an;
– un parteneriat între MF/ANAF și Poșta Românã pentru promovarea facilitãților acordate prin OUG 107/2024 privind amnistia fiscalã.
„Prin deciziile de astãzi ne reafirmãm angajamentul sã susținem atât mediul de afaceri, cât și cetãțenii, prin mãsuri responsabile și bine echilibrate. Extinderea stimulentelor fiscale pentru investițiile în cercetare-dezvoltare este un pas esențial pentru consolidarea competitivitãții României în sectoare strategice, având impact direct asupra inovãrii și progresului tehnologic. Prin aceastã inițiativã, vrem sã atragem mai multe investiții în industrii de vârf și sã creãm un mediu propice pentru dezvoltarea unor noi soluții tehnologice. În ceea ce privește plafonarea tarifelor RCA pânã la finalul anului, se impunea aceastã decizie pentru a preveni creșterea necontrolatã a costurilor, pânã la adoptatea unor noi reglementãri în domeniu. Cât despre parteneriatul cu Poșta, dat fiind timpul limitat avut la dispoziție, ne va fi de mare folos pentru o comunicare eficientã cu potențialii beneficiari persoane fizice, care sã primeascã într-un mod facil și simplificat detalii despre prevederile ordonanței. Ei vor putea sã beneficieze de aceastã facilitate fãrã sã fie nevoie sã se deplaseze de la domiciliu”, a subliniat ministrul Marcel Boloș.
Mãsuri de sprijin a mediului de afaceri pentru dezvoltarea domeniului de cercetare-dezvoltare
Proiectul este susținut și realizat în urma consultãrilor cu mediul de afaceri, prin actul normativ aprobat, fiind o formã prin care MF continuã stimularea activitãților de cercetare-dezvoltare desfãșurate de marile întreprinderi care plãtesc impozitul minim pe cifra de afaceri, începând cu anul 2024.
Prin actul normativ se reglementeazã scãderea din impozitul minim pe cifra de afaceri a valorii obținute prin aplicarea cotei de 16% asupra cuantumului reprezentând deducerea suplimentarã de 50% aplicatã cheltuielilor eligibile pentru activitãțile de cercetare-dezvoltare.
Având în vedere cã rezultatul fiscal al anului 2024 încã nu a fost definitivat, facilitatea se va aplica și pentru determinarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri aferent anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024.
Efectul stimulativ al mãsurii va consta în:
• reinvestirea fondurilor deduse în cercetare-dezvoltare;
• creșterea investițiilor și cheltuielilor aferente activitãților de cercetare-dezvoltare;
• atragerea de noi proiecte de cercetare-dezvoltare în România;
• recunoașterea activitãților de cercetare-dezvoltare ca fiind într-adevãr de importanțã strategicã.
Tarifele polițelor de asigurare obligatorie rãmân plafonate pânã la 31 decembrie 2024
Proiectul Hotãrâre de Guvern, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiarã (ASF), și promovat de MF, reglementeazã prelungirea pânã la 31.12.2024 a prevederilor art. 1 alin. (2) și (4) din HG nr.1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primã maxime și a altor mãsuri aplicabile de cãtre societãțile de asigurare care practicã asigurarea obligatorie de rãspundere civilã auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie. Mãsura este necesarã pentru stabilizarea gradualã a pieței de asigurãri RCA în vederea evitãrii efectelor negative în alte sectoare ale economiei.
Astfel, prin HG nr. 1326/2023, tarifele de primã maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primã care au fost practicate de cãtre fiecare asigurãtor RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8%, și sunt valabile pentru o perioadã de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii. Tarifele se aplicã în cazul contractelor RCA încheiate dupã data intrãrii în vigoare a hotãrârii.
Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limiteazã la maximum 8% din prima netã de cheltuieli de distribuție pentru o perioadã de 3 luni de la data intrãrii în vigoare hotãrârii.
Calculul despãgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depãși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car ce oferã servicii de închiriere de autoturisme fãrã conducãtor auto și se acordã numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Perioada maximã pentru care se pot acorda despãgubirile mai sus menționate este de 30 de zile, fie de la data eliberãrii autorizației de reparație de cãtre unitãțile Poliției Române, fie de la data eliberãrii documentului de intrare în reparație eliberat de cãtre asigurãtorul RCA. Termenul va putea fi prelungit numai cu aprobarea asigurãtorului RCA în situații justificate, probate cu documente.
În cazul vehiculelor care se încadreazã în situația de daunã totalã economicã, despãgubirile acoperã perioada cuprinsã între data constatãrii avariilor și data înaintãrii ofertei de despãgubire, cu respectarea termenelor prevãzute de Legea nr. 132/2017, cu modificãrile și completãrile ulterioare. În acest caz, valoarea despãgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporarã a vehiculului avariat nu poate depãși 25% din valoarea de piațã a vehiculului avariat.
Parteneriat între MF/ANAF și Poșta Românã pentru promovarea facilitãților fiscale ale OUG 107/2024
Actul normativ stabilește cã ANAF va încheia o convenție cu Poșta Românã prin care serviciile de tipãrire, împlicuire și comunicare cu confirmare de primire cãtre contribuabili a documentelor necesare accesãrii facilitãþilor fiscale prevãzute în ordonanþa privind amnistia fiscalã (OUG nr. 107/2024 sã fie furnizate de cãtre Poșta Românã.
Astfel, prin intermediul Companiei Poșta Românã, contribuabilii vor primi la domiciliu:
- scrisoarea de informare privind beneficiile și condițiile de accesare a facilitãților fiscale, inclusiv cuantumul total al obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plãtitã și, respectiv, valoarea care poate face obiectul anulãrii;
- modelul “Notificãrii privind intenția de a beneficia de anulare a unor obligații bugetare”;
- modelul “Cererii privind anularea unor obligații bugetare”.
De asemenea, factorii poștali vor prelua de la domiciliul contribuabilului, plicul care conține “Notificarea privind intenția de a beneficia de anulare a unor obligații bugetare” și expedierea acestuia cãtre organul fiscal central competent în administrarea obligaþiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat.
Poșta Românã va putea încasa prin mijloacele legale de platã, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poștal, sumele aferente obligațiilor bugetare ce trebuie achitate în vederea accesãrii facilitãților fiscale prevãzute de Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 107/2024, în cazul contribuabililor care opteazã pentru plata acestor obligaþii în numerar sau prin intermediul cardurilor bancare.
Mãsura este necesarã, întrucât, din analiza efectuatã la nivelul Ministerului Finanțelor s-a constatat cã serviciile de tipãrire și împlicuire a documentelor necesare informãrii contribuabililor cu privire la accesarea facilitãților fiscale nu pot fi realizate într-un timp suficient astfel încât prin aplicarea prevederilor OUG nr. 107/2024 sã se asigure maximizarea efectelor așteptate din perspectiva încasãrii veniturilor bugetare.