Asociația ANAIS anunță rezultatele unui studiu care analizează violența economică împotriva femeilor victime ale violenței domestice din regiunea București-Ilfov. Cercetarea calitativă, realizată cu sprijinul Raiffeisen Bank România, urmărește să înțeleagă natura și amploarea violenței economice, să identifice nevoile financiare și lacunele în materie de educație financiară în rândul femeilor afectate și să propună recomandări acționabile pentru sprijin și intervenție.

Asociația ANAIS Raiffeisen Bank România Campanie despre violenta economica

„În România, noțiunea de violență economică este aproape inexistentă. Acest fenomen este studiat și gestionat la nivel internațional și considerăm oportună lansarea unei discuții similare și în spațiul local. Credem că este important să măsurăm amploarea acestei probleme în societatea românească și, totodată, să creștem gradul de conștientizare asupra violenței economice. Cu ajutorul partenerului nostru, ANAIS, contribuim activ la maparea fenomenului din România. Obiectivul nostru este ca femeile din România să poată identifica semnele violenței economice și să ceară apoi ajutor. Din acest motiv ne-am alăturat eforturilor Asociației ANAIS de a asigura sprijin și consiliere juridică, dar și psihologică victimelor violenței economice” a declarat Alina Rus, CFO Raiffeisen Bank România.

Cercetarea a fost desfășurată în perioada mai – iunie 2024 și a implicat beneficiarele Asociației ANAIS, cu vârste cuprinse între 20 și 57 de ani. Rezultatele indică faptul că mai mult de jumătate dintre participante (60,4%) au fost victime ale violenței economice, manifestată prin restricții în ceea ce privește accesul la banii proprii sau la conturile bancare.

Printre cele mai semnificative rezultate ale studiului se numără:

  • – Controlul financiar: Respondentele au indicat diverse forme de abuz economic, inclusiv privarea de mijloace economice esențiale (45,8%), restricționarea accesului la banii proprii (52,3%) și tragerea la răspundere pentru cheltuielile personale (74%).
  • – Impactul asupra vieții personale și profesionale: 74% dintre respondente au menționat că violența economică le-a afectat în mod semnificativ sănătatea mintală, resimțind un stres crescut.
  • – Restricționarea angajării: 52,1% dintre participante au declarat că au fost împiedicate să lucreze sau să avanseze în carieră, iar 55,8% au fost forțate să renunțe la un loc de muncă sau să își reducă orele de lucru.
  • – Educație și gestionare financiară: În ciuda nivelului ridicat de educație (76% având studii superioare sau postuniversitare), violența economică rămâne prevalentă, subliniind natura nediscriminatorie a acesteia.

„Violența economică este o formă subtilă, dar extrem de distructivă de abuz, care afectează nu doar independența financiară a femeilor, ci și sănătatea lor mintală și fizică. Prin educație și promovarea unei culturi a suportului față de victimele violenței economice, putem oferi acestora instrumentele necesare pentru a-și recâștiga autonomia. A cere ajutor este primul pas spre libertate și vindecare. Din acest motiv, încurajăm victimele să caute sprijin, dacă se găsesc într-o situație de abuz economic. Noi suntem aici pentru a le oferi ajutorul necesar pentru a-și recâștiga independența și proteja drepturile.” – Carmen Nemeș, Președinte Asociația ANAIS.

Această cercetare reprezintă un prim pas în înțelegerea violenței economice împotriva femeilor din România și contribuie la identificarea corectă și creșterea gradului de conștientizare asupra acestui fenomen.

Asociația ANAIS Raiffeisen Bank România Campanie despre violenta economica

Rezultatele sunt îngrijorătoare: cea mai comună formă de violență economică, resimțită de aproape trei sferturi dintre respondente, este reproșul legat de achiziția unor bunuri. În 6 din 10 cazuri, violența economică include limitarea accesului la resurse financiare și bunuri de bază, în timp ce resursele familiei sunt utilizate în alte scopuri decât cele esențiale.

Studiul oferă, de asemenea, recomandări organizațiilor non-guvernamentale, dar și autorităților abilitate, subliniind necesitatea dezvoltării unor programe educaționale și de consiliere pentru sprijinirea persoanelor direct afectate.

Asociația ANAIS, cu sprijinul Raiffeisen Bank România, va derula o campanie de informare și conștientizare cu privire la violența economică, pentru sprijinirea victimelor și promovarea unui mediu în care toate persoanele pot obține independență și securitate financiară.

Pentru mai multe informații și acces la raportul complet, vă rugăm să vizitați site-ul Asociației ANAIS (asociatia-anais.ro).

Citește și:

Raiffeisen Bank lansează MoonShotX, primul proiect de regionalizare a afacerilor Mid-Corporate din România

Raiffeisen Bank România dezvoltă ARI, un instrument inovator de artificial intelligence

Buton de panică conectat la 112 pentru victimele violenței domestice