Autori:
Alin IZVORAN | Dipl. ing. Ovidiu SLIMAC |
Expert Achiziții Publice | Specialist, Expert în Achiziții Publice |
Acest grafic evidențiază impactul principalelor modificări legislative asupra domeniului achizițiilor publice din România în 2024:
- Îmbunătățirea transparenței : Modificările din Legea nr. 98/2016 au avut un impact semnificativ asupra clarității proceselor.
- Simplificarea procesului : Legea nr. 99/2016 a redus birocrația, accelerând procedurile.
- Creșterea concurenței : Legea nr. 100/2016 a deschis piața către mai mulți operatori economici.
- Acces mai bun la justiție : Legea nr. 101/2016 a oferit soluții juridice mai accesibile pentru contestarea deciziilor.
În 2024, legislația privind achizițiile publice din România a suferit modificări semnificative, care au impactat atât cadrul legislativ primar, cât și cel secundar și terțiar. Analiza detaliată a acestora este prezentată mai jos, împreună cu impactul lor asupra procesului de achiziție publică.
Modificări în legislația primară
Legislația primară include legi fundamentale care reglementează achizițiile publice. În 2024, principalele modificări au fost aduse următoarelor acte normative :
Ordonanța de Urgență nr. 52/2024: Publicată în Monitorul Oficial nr. 483/2024, această ordonanță a adus schimbări esențiale în Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice și în Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale. Scopul principal a fost conformarea la solicitările Comisiei Europene privind neconformitatea legislației românești cu cea europeană.
- Criterii de atribuire:S-a subliniat importanța utilizării criteriului „cel mai bun raport calitate-preț” în detrimentul criteriului „prețul cel mai scăzut„, în special pentru contractele cu impact asupra mediului. Astfel, autoritățile și entitățile contractante sunt obligate să includă factori de evaluare și criterii ecologice aplicabile categoriilor de produse care au impact asupra mediului pe durata întregului ciclu de viaţă.
- Ajustarea prețului contractelor:Au fost modificate/abrogate prevederi care permiteau ajustarea directă a prețului în cazul modificărilor legislative sau administrative locale ce afectau costurile. De asemenea, s-a eliminat obligația autorităților/ entităților contractante de a ajusta prețul în situații precum prelungirea duratei procedurii de atribuire sau a execuției contractului din motive neimputabile contractantului. Articolul modificat acordă autorității/entității contractante dreptul să includă clauze de ajustare/revizuire a preţului, pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă de până la 24 de luni şi pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă de cel mult 6 luni.
- Negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare prevăzută în Legea nr.98/2016 se va utiliza ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a autorităţii contractante.
Legea nr. 283/2024 cu impact asupra promovării achizițiilor responsabile social și a reevaluării criteriilor de atribuire în contextual în care “prețul cel mai scăzut” trebuie să fie coroborat cu salarii și condiții de muncă echitabile
Modificări în legislația secundară
Legislația secundară constă în norme metodologice și hotărâri de guvern care sprijină aplicarea legilor primare.
Atât normele de aplicare ale Legii nr. 98/2016 cât și cele de aplicare a Legii nr. 99/2016, respectiv HG nr.395/2016 și HG nr.394/2016 au fost modificate prin Ordonanța de Urgență nr. 52/2024, cea mai importantă prevedere fiind abrogarea articolului ce oferea posibilitatea utilizării procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, în situaţii în care se impune intervenţia imediată, chiar dacă se desfăşoară în paralel cu altă procedură de atribuire prevăzută de Lege.
Modificări în legislația terțiară
Legislația terțiară include instrucțiuni și ordine administrative care detaliază implementarea normelor secundare.
- Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP) nr. 1.946/2024 pentru aprobarea criteriilor ecologice aplicabile categoriilor de produse care au impact asupra mediului pe durata întregului ciclu de viaţă, a actualizat Anexa nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, respectiv Anexa nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie sectorială/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale.
- Ordinul nr. 6.245/2.873al ministrului investițiilor și proiectelor europene și al președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice pentru modificarea și completarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene și al președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 2.129/1.410/2022 privind aprobarea Listelor de verificare a achizițiilor publice aferente Planului național de redresare și reziliență al României
Dorințe îndeplinite în acest an 2024 cât și urările pentru anul următor, 2025 :
- Digitalizare :Se preconizează o accentuare a digitalizării proceselor de achiziții publice, prin extinderea utilizării SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice). Facilitarea participării operatorilor economici, reducerea birocrației, creșterea transparenței.
- Simplificarea procedurilor :Posibile modificări pentru simplificarea procedurilor de achiziție, în special pentru contractele de valoare mică. Reducerea timpului și costurilor asociate participării la licitații, încurajarea IMM-urilor.
- Criterii verzi :Introducerea sau consolidarea criteriilor de mediu în evaluarea ofertelor. Promovarea achizițiilor durabile, reducerea impactului asupra mediului.
- Transparență :Posibile măsuri pentru creșterea transparenței în procesul de achiziții publice. Creșterea încrederii în sistemul de achiziții publice, combaterea corupției.
- Eficientizare :Măsuri pentru eficientizarea procesului de achiziție și reducerea termenelor. Economii la bugetul de stat, finalizarea mai rapidă a proiectelor.
- Legislația Secundară
- Hotărâri de Guvern :Completarea și detalierea prevederile legilor primare.
- Adoptarea Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Planului național de achiziții ecologice 2025-2030
Modificări Anticipate (bazate pe tendințe) :
- Actualizări în concordanță cu legislația primară :Ajustarea legislației secundare pentru a reflecta modificările din legislația primară.
- Clarificări procedurale :Emiterea de noi ordine sau modificarea celor existente pentru a clarifica aspecte procedurale specifice.
- Standardizare :Introducerea de formulare și documente standardizate.
- Claritate :Asigurarea unei aplicări unitare a legislației.
- Uniformitate :Standardizarea procedurilor și documentelor utilizate în achizițiile publice.
- Eficientizare :Reducerea ambiguităților și a interpretărilor diferite.
- Legislația Terțiară :
- Ghiduri :Documente orientative publicate de ANAP sau alte instituții.
- Ordine ale președintelui ANAP :Oferirea unor instrucțiuni și clarificări cât mai clare privind aplicarea legislației.
- Instrucțiuni :Clarificări punctuale emise de ANAP sau alte instituții.
- Bune practici :Colecții de exemple de bune practici în achizițiile publice.
Modificări Anticipate (bazate pe tendințe) :
- Noi Ghiduri, Ordine și Instrucțiuni :Publicarea de noi ghiduri și instrucțiuni pentru a aborda aspecte specifice sau probleme practice.
- Actualizarea ghidurilor existente :Revizuirea ghidurilor existente pentru a le alinia la modificările legislative.
- Promovarea bunelor practici :Diseminarea de exemple de bune practici în achizițiile publice.
- Sprijin practic :Oferirea de asistență practică autorităților contractante și operatorilor economici.
- Îmbunătățirea calității :Promovarea unor proceduri de achiziție eficiente și transparente.
- Uniformizarea practicilor :Contribuirea la o aplicare mai uniformă a legislației.
Concluzie
Modificările legislative din 2024 aduc beneficii semnificative prin creșterea transparenței, sustenabilității și eficienței în achizițiile publice. Aceste schimbări sprijină alinierea cu standardele europene și îmbunătățesc gestionarea fondurilor europene. Planurile pentru 2025 promit continuarea acestui proces prin digitalizare, simplificare și criterii verzi, contribuind la dezvoltarea unui sistem modern și competitiv.
Surse
- ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) :https://anap.gov.ro/
- SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) :www.e-licitatie.ro
- CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor) :http://www.cnsc.ro/
- Monitorul Oficial :https://www.monitoruloficial.ro/
- E-Consultare.gov.ro:Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Planului național de achiziții ecologice 2025-2030 – E-Consultare.gov.ro – Participă la decizia publică!