Autori: Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente și Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatică și Calculatoare, Expert în Digitalizare

Multe echipe de management ale companiilor din România nu discutau despre digitalizare acum 12 luni. În multe companii nici acum subiectul acesta nu este prioritar pe agenda acestora, pentru că se discută despre reducerea costurilor, eficientizare, productivitate și realizarea bugetelor. Însă digitalizarea este răspunsul, măcar parțial, la multe dintre aceste preocupări.

De aceea este momentul ca viziunea directorilor executivi și a managerilor în privința digitalizării să devină clară. Nu va mai fi nici un tip ce companie, nici un domeniu de activitate, care să nu fie impactat de tehnologii ca Big Data, Cloud, IoT, etc. Cu această realitate trebuie să construiască acum noi modele de afaceri, reziliența și agilitatea companiilor pe care le conduc.

Pentru a susține acest proces vă prezentăm răspunsurile specialiștilor Valoria la următoarele trei întrebări:

Care a fost cea mai importantă transformare adusă de 2020 în digitalizarea companiilor?

Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente: În contextul pandemiei, antreprenorii din România au fost puși în fața unui adevăr simplu, dar dureros: fie te adaptezi noilor condiții și iei decizii responsabile, fie închizi afacerea. Prin urmare transformarea cea mai mare adusă de 2020 în digitalizarea companiilor nu este una atât tehnică cât este una de mindset. În fond digitalizarea are nevoie în principal de o transformare a viziunii managerilor și mai apoi devine una tehnică. Mai mult, 90% din munca efectivă de schimbare este legată mai degrabă de răspunsul angajaților care interacționează cu noile sisteme, în timp ce doar 10% ține de utilizarea lor propriu-zisă. Sub impactul crizei generate de pandemie, antreprenorii au recunoscut importanța automatizării și mediului online și au adoptat soluții și instrumente tehnologice noi, au accesat canale digitale, au început instruirea oamenilor ca să interacționeze în noul mediu de lucru virtual, și, unii chiar au pivotat cu succes spre modelele de business digitale.

Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatică și Calculatoare: Pentru companiile mature din punct de vedere al procesului de digitalizare, cele mai importante transformări din 2020 au fost legate de automatizarea proceselor de business și securitatea cibernetică. Studiul “Barometrul digitalizării în România” realizat de Valoria și Doingbusiness.ro arată că Robotic Process Automation (RPA) și Inteligența Artificială (AI) fac parte din strategia de digitalizare a mai puțin de 20% dintre companii. Dintre directorii și managerii care au participat la studiu, doar 19% spun că utilizează în prezent RPA, în timp ce doar 12% integrează AI în strategia de digitalizare a companiei. Din punct de vedere al domeniilor de utilizare a RPA, 39% dintre directorii generali ai companiilor care folosesc RPA în 2020 și 33% dintre manageri spun că această tehnologie este utilizată în departamentul financiar, ceea ce indică clar că potențialul nevalorificat al digitalizării este uriaș.

Ce previziuni ai în legătură cu evoluția digitalizării în România în 2021?

Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente: Un ghid practic pentru anticiparea evoluției digitalizării în România îl reprezintă studiul realizat de Valoria și Doingbusiniess.ro: ”Barometrul digitalizării în România”. Pe baza răspunsurilor oferite de directorii și managerii companiilor din țara noastră putem spune că la nivel strategic: tot mai multe companii vor să dea responsabilitatea dezvoltării digitale a afacerii unui lider din conducere companiei. Strategia lor va include tot mai mult componenta digitală și tot mai mulți decidenți vor considera digitalizarea o sursă de creștere a veniturilor și nu una de costuri. În 2020, 63% dintre companii din România, față de 53% în 2018, spuneau că sunt încrezătoare în legătură cu digitalizarea deoarece au cunoștințele necesare pentru a naviga acest proces. Așadar încrederea în digitalizare este pe un trend crescător și se va consolida și în 2021. Vor apărea modele de business digitale care vor avea un puternic efect transformator asupra industriilor și va crește nivelul de expertiză și implementare a soluțiilor digitale. Romania este obligată să urce în clasamentul DESI cel puțin o poziție.

Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatică și Calculatoare: Cu siguranță 2021 va fi un an în care digitalizarea companiilor va continua. ”Barometrului digitalizării” arată că în România, 57% dintre companii în anul 2020, față de 47% cu doi ani înainte, spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra lor și doar 14%, față de 11% în 2018, spun că a avut doar o influență mică. Cu toate acestea, companiile din Romania progresează mai lent cu implementarea tehnologiilor avansate ca AI, Big Data și RPA. Inteligența Artificială nu este încă pe agenda directorilor generali și a managerilor în ceea ce privește strategia de creștere a capabilităților de business ale companiei, iar rezultatele studiului arată că 60% dintre directorii generali și 61% dintre manageri au dat un răspuns negativ la această întrebare. Robotic Process Automation este tehnologia care a explodat în adopție la nivelul companiilor avansate în digitalizare din toate domeniile de activitate în acest an, mai ales datorită efectului favorabil asupra eficienței și rezilienței proceselor companiei.

Ce competențe trebuie să aibă directorii și managerii pentru a fi parte din soluție, nu din problemă?

Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente: Cu tehnologia în continuă evoluție, este important ca directorii și managerii să fie deschiși și flexibili la aceste schimbări. Managerii ar trebui să privească spre viitor, nu să rămână blocați în trecut. Să privească spre automatizările software, nu să se întoarcă la trimiterea de fax-uri. Managerii ar trebui să aibă cunoștințe extinse despre utilizarea tehnologiei în domeniul lor de activitate pentru a le oferi angajaților lor cele mai bune resurse posibile. Crearea unui sistem eficient de gestionare a documentelor digitale este una dintre provocări. Managerii ar trebui să colaboreze cu echipa lor pentru a crea un sistem care funcționează cel mai bine pentru toată lumea. În mod ideal, unul care descurajează utilizarea hârtiei care de cele mai multe ori este plimbată de la un birou la altul. Conectarea la mediul virtual poate ajuta, de asemenea, managerii să caute noi talente, să își evalueze abordarea clienților, să testeze strategiile de marketing și să comunice cu clienții în mediul lor predilect de comunicare. Toate aceste abilități de management sunt adoptate pentru a fi actual și pentru a da tonul angajaților la locul de muncă. Dacă un manager se preocupă ca să-și aducă echipa și compania în era digitală, atunci angajații îl vor urma.

Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatică și Calculatoare: În România principalele trei elemente care conduc la succesul digitalizării unei companii sunt: tehnologia (69%), conducerea companiei (44%), viziunea și strategia (39%). Este important ca directorii și managerii să aibă o strategie de comunicare și de management al schimbării eficientă, prin care să transmită angajaților în mod transparent viziunea de digitalizare a companiei și impactul pe care îl va avea asupra activității lor și al companiei. Pe lângă viziune, empatie și adaptabilitate, pentru a reuși în această sarcină managerii au nevoie de o bună înțelegere a procesului de transformare digitală, de cunoștințe solide de managementul schimbării și de abilități de comunicare excelente.

Despre Valoria

Valoria Business Solutions este o companie de consultanță, training, și coaching. Misiunea companiei este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională și în dorința lor de a-și accelera potențialul. Aflați mai multe despre noi pe: www.valoria.ro


Echipa Ziarul Pozitiv nu a solicitat și nu beneficiază de finanțare din fonduri guvernamentale. Publicitatea este limitată și prezentată într-un mod neinvaziv. De asemenea, Ziarul Pozitiv nu acceptă fonduri de la partide politice și nu promovează industrii precum jocurile de noroc, pariurile, alcoolul și tutunul. Așadar, prin utilizarea serviciilor oferite de Ziarul Pozitiv, sprijini activitățile societății civile și contribui la promovarea inițiativelor care aduc binele și prosperitatea. Descoperă serviciile noastre!