1 din 2 angajați are nevoie acum de asimilarea și antrenarea unor noi abilități și competențe, care necesită instruire pe parcursul unei perioade de timp între două săptămâni și cinci luni, pentru a se putea adapta la schimbările actuale pe piața muncii. Investiția în capitalul uman este obligatorie pentru guvernele, companiile, școlile și angajații care își doresc să rămână competitivi pe piața muncii. Sistemul de educație are mare nevoie să se alinieze la cerințele economiei viitorului, astfel încât să furnizeze competențele necesare noilor profesii.
„Apar noi oportunități de carieră în cea de-a patra revoluție industrială: Revoluția Digitală 4.0. Consecințele se văd rapid în modul în care învățăm, muncim, trăim, prin digitalizare, dematerializare, demonetizare și democratizare, tendințe care explică actualele salturi disruptive ale omenirii. Noutatea acestei ediții constă în accentul pus pe nevoia umanizării dezvoltării digitale, etica noilor tehnologii, rolul educației digitale inteligente incă din primii ani de școală, nevoia alimentării curiozității și inovației copiilor noștri în laboratoare educaționale digitale inteligente – Smart Lab -, rolul consilierii vocaționale și pregătirii pentru un interviu, pentru viață, prin practică și mentorat. A treia ediție a Ghidului Meseriilor Viitorului arată cum omenirea se îndreaptă acum cu pași repezi către puterea fuziunii nucleare, a calculatoarelor cuantum și către rețeaua creierelor, al cincilea val tehnologic, care trece de la internet la brain net. Cum va arăta însă revoluția digitală 6.0, dar 7.0 sau 8.0? Nu e vorba doar despre adaptarea noastră, a oamenilor, pentru a nu rămâne fără slujbe, ci și despre cum să ne găsim rolul ca națiune, ca regiune, ca școală în noua economie și societate”, a declarat Andreea Paul, coordonatoarea proiectului și președinta organizației neguvernamentale INACO.
Școala online întâmpină încă multe dificultăți pentru toți participanții la actul de educație – elevi, profesori, părinți. Conexiunile nu funcționează la parametri optimi, rețelele aglomerate se blochează deseori, predarea informației în sistem online este dificilă pentru elevi și pentru profesori. Programa școlară are nevoie de o revizuire majoră care să aibă în vedere includerea de noi materii și ajustarea celor existente astfel încât să formeze noile competențe necesare pentru viitoarea piață a muncii, radical diferită de cea de acum.
Cea de a treia ediție a Ghidului Meseriilor Viitorului, lansată de INACO Inițiativa pentru Competitivitate, suplinește ceea ce școala nu reușește încă să facă, adică să ghideze elevii și profesorii în noul peisaj al profesiilor viitorului, multe dintre acestea nefiind astăzi pe piața muncii. Elevii, profesorii și părinții, dar și cei interesați de reorientare profesională, află de la trainerii și autorii Ghidului Meseriilor Viitorului care sunt abilitățile-cheie și aptitudinile necesare angajatului pe piața muncii de mâine, profilul de personalitate și calificarea necesare pentru câteva dintre profesiile viitorului, precum și companii românești unde pot practica noile tehnologii.
Trainerii INACO au intrat în contact și au instruit peste 3000 de elevi din instituțiile de învățământ preuniversitar din Sectorul 3, în cadrul unor webinarii care sunt încă în desfășurare până la finalul lunii noiembrie.
Proiectul este finanțat de Primăria Sectorului 3 cu fonduri nerambursabile de la bugetul local: „Cetățeni SMART pentru un Sector SMART: Educație digitală în acord cu meseriile viitorului pentru elevii din clasele V – XIII ale Sectorului 3”.
Conform raportului Future of Jobs Report 2020, iată care sunt cele mai căutate meserii și care sunt cele care vor dispărea în viitorul apropiat:
Cele mai căutate profesii
Cererea pentru cele mai căutate meserii ale viitorului include analiști de date și oameni de știință, specialiști în AI și învățare automată, precum și ingineri specializați în robotică.
Urmează specialiști în Digital Marketing, strategie și transformare digitală, ingineri în domeniul proceselor de automatizare, profesioniști în domeniul dezvoltării afacerilor, analiști în securitatea informațiilor, dezvoltatori de aplicații, specialiști în Internetul tuturor lucrurilor. Chiar dacă automatizarea transformă radical peisajul locurilor de muncă în următorii cinci ani, interacțiunea umană rămâne esențială în domenii precum marketing, vânzări și producție de conținut.
Profesii pe cale de dispariție
În contrapartidă, vor dispărea 85 milioane de locuri de muncă – funcționari în introducerea datelor, funcționari în administrație, salarizare și arhivistică, contabili, auditori, muncitori în fabrică, lucrători în servicii pentru clienți, mecanici.
Află mai multe informații despre cum se transformă piața muncii în a treia ediție a Ghidului Meseriilor Viitorului, care poate fi accesată gratuit pe website-ul Asociației INACO https://inaco.ro/wp-content/uploads/2020/10/Ghidul-meseriilor-viitorului-Editia-a-IIIa-INACO-Sep-2020-red.pdf și în video https://www.youtube.com/watch?v=JujUp4vobGg&feature=youtu.be
INACO – Inițiativa pentru Competitivitate este o comunitate non-profit de manageri, consultanți, analiști, experți în domeniul economic, educațional, conectată la rețeaua de specialiști în economia de stat și privată din România. INACO sprijină prin analiză, investigație, cercetare și propunerea de soluții ridicarea nivelului de competitivitate economică a instituțiilor publice și al mediului de afaceri din România. INACO este o comunitate cu peste 60 de experți voluntari – economiști, sociologi, psihologi, antreprenori, mentori, futurologi, inovatori sociali, specialiști în digitalizare, știință și tehnică, în relații internaționale, branding, comunicare și PR, social shaper, global futurist.
INACO crede că raportarea la tendințele tehnologice, științifice, economice și sociale ale viitorului prin educație non-formală și consiliere vocațională este obligatorie pentru competitivitatea tinerilor, pentru a fi împliniți în viața profesională, prin corelarea propriilor aptitudini și vocații cu alegerile educaționale și profesionale potrivite.