Publicarea “Ghidului UNESCO al practicilor și resurselor educaționale deschise”, în luna mai 2020, vine în sprijinul profesorilor de pretutindeni cu exemple de utilizări inovative a resurselor educaționale deschise, la care a participat în calitate de co-autor Prof. Univ. Dr. Carmen Holotescu, decan al Universității “Ioan Slavici” din Timișoara, membră a comunității de profesioniști a Asociației INACO – Inițiativa pentru Competitivitate.
“Demersul UNESCO este foarte util actorilor educaționali din toate colțurile lumii și țării noastre, în procesul de învățare și predare, dar și în croirea de noi strategii educaționale pentru noul an școlar și academic. Dintre cele 12 studii de caz prezentate, atent selectate din toată lumea, două sunt din România: unul universitar – privind integrarea cursurilor online masive deschise (Massive Open Online Courses – MOOC), și unul pre-universitar – proiectul „CRED – Curriculum Relevant și Educație deschisă pentru toți” și activități de la Școala “Diaconu Coresi” din Brașov”, menționează Carmen Holotescu.
2300 de educatori înscriși
“INACO salută mobilizarea celor peste 2300 de educatori români care s-au înscris la evenimentul on-line dedicat lansării versiunii în limba română a acestui Ghid, din data de 6 august, orele 17.00 și încurajăm dezvoltarea acestor noi competențe tuturor cadrelor didactice din sistemul de învățământ pre-universitar și universitar. Considerăm remarcabil efortul comunității timișorene de experți co-autori ai Ghidului UNESCO. Alături de cercetători din mai multe țări, de colega noastră Carmen Holotescu, la scrierea Ghidului UNESCO au contribuit încă două românce. Este vorba despre conf. dr. Gabriela Grosseck de la Universitatea de Vest din Timișoara și dr. Diana Andone, directorul Centrului eLearning al Universității Politehnica Timișoara”, a declarat Andreea Paul, președintele INACO.
Elaborarea ghidului a fost coordonată de Smart Learning Institute of Beijing Normal University (SLIBNU), avându-i ca parteneri pe IASLE, ALECSO, UNIR iTED, Spain, Edmodo și Universitatea de Vest din Timișoara.
Tradus și adaptat de cele trei universități timișorene, acest ghid are acum o versiune oficială în limba română: „Ghidul pentru aplicarea Practicilor Educaționale Deschise în timpul pandemiei de coronavirus. Utilizarea Resurselor Educaționale Deschise în conformitate cu Recomandările UNESCO”, publicată sub aceleași licențe deschise ca și varianta originală în limba engleză – Atribuire-Partajare în condiții identice 3.0 IGO (CC-BY-SA 3.0 IGO) (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/igo/) – ghidul în sine este o resursă educațională deschisă și se găsește pe ResearchGate (https://tinyurl.com/ghidUNESCO) și de site-ul SLIBNU (http://sli.bnu.edu.cn/en/download/).
Peste 3000 de descărcări
Având deja 3000 de descărcări, ghidul va fi lansat oficial joi, 6 august, în cadrul webinarului “Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO”, organizat de Centrul eLearning al Universității Politehnica Timișoara (https://elearning.upt.ro/ro/comunitate/webinar-impreunaonline-utilizarea-practica-a-resurselor-educationale-deschise-recomandarile-unesco/).
La webinarul de azi vor fi anunțate două noi mari proiecte de creare de resurse educationale deschise în limba română, iar contribuția celor care vor lucra la implementarea lor va fi recunoscută prin certificate pe Blockchain.
Mai multe informații despre ghid se găsesc în articolul semnat de Carmen Holotescu, pe site-ul INACO (https://inaco.ro/ghid-unesco-despre-practici-si-resurse-educationale-deschise/).