Organizația Salvați Copiii România salută anunțul făcut de președintele Klaus Iohannis, ca decizia privind felul în care va arăta participarea școlară să fie descentralizată și fiecare autoritate locală să își asume, în  funcție de contextul epidemiologic, de comunitate, de nevoile reale ale copiilor și de măsurile pe siguranță pe care le implementează, cum vor fi organizate cursurile. Punem la dispoziția Președinției și a autorităților expertiza Salvați Copiii, pentru ca educația copiilor să fie prioritatea absolută a agendei.

Ce e esențial e ca toți copiii să se întoarcă la școală, în condiții de siguranță și de acces egal. Anul școlar nu poate începe doar pentru unii copii. Școlile trebuie să asigure copiilor condiții optime, atât de igienă și distanțare socială, cât și de acces real la educație”, a spus Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Salvați Copiii a deschis deja școala, pentru copiii vulnerabili și discriminați dramatic în starea de urgență, când au fost marginalizați și umiliți de sistemul care nu le-a permis accesul, pentru că nu aveau internet sau o tabletă. Facem cursuri de recuperare educațională și asigurăm suport psihologic și social acestor copii atât de fragilizați de un context pandemic și economic cărora și cei mai puternici membri ai societății îi fac față cu greu.

Măsuri propuse de Salvați Copiii România

Printre măsurile pe care copiii intervievaţi şi Organizaţia Salvaţi Copiii România le propun spre implementare se regăsesc:

  • crearea de inițiative pentru perioada verii, în totală conformitate cu protocoalele de sănătate, care vizează recuperarea competențelor cognitive și de socializare compromise din pricina absenței îndelungate de la școală;
  • asigurarea distribuirii de instrumente educaționale (tablete sau PC-uri) necesare învățării de la distanță tuturor elevilor care au nevoie și acordarea de sprijin individual în învățare;
  • planificarea intervențiilor inovatoare care să reorganizeze atât școlile cât și parcursurile de învățare în perspectiva următorului an școlar, ceea ce presupune pregătirea cadrelor didactice în susținerea lecțiilor online și garantarea materialelor personalizate și de suport de învățare pentru elevii aflați în situațiile cele mai dificile;
  • pregătirea tuturor școlilor, indiferent de localitate și de resursele autorităților locale, pentru a asigura condiții de siguranță medicală și monitorizarea aplicării regulilor sanitare și de distanțare socială, astfel încât toți copiii să învețe în condiții decente și sigure în școlile lor (repararea și renovarea spațiilor, grupuri sanitare în interiorul școlilor, apă curentă, canalizare, transport, spații pentru timp liber și activități sportive etc.).

Rezultatele analizelor Salvaţi Copiii pentru copiii din România[1], arată că cei mai afectaţi şi aflaţi în pericol sunt copiii cei mai săraci și mai marginalizați. În acest caz, școlile nu le oferă copiilor doar un spațiu de învățare, acestea fiind în acelaşi timp acele locuri sigure unde pot primi hrană, au acces la protecție și servicii de consiliere și se joacă cu prietenii lor. Profesorii pot fi pentru copii persoanele la care pot apela mai întâi atunci când au nevoie de ajutor și cei care îi pot proteja. Dar odată cu închiderea școlilor, copiii nu mai au parte de aceste elemente esențiale pe care mediul școlar le poate oferi.

Aproape jumătate dintre elevii români (47%) au avut acces limitat la educație, în timpul măsurilor de izolare impuse de pandemie, neavând la dispoziție o tabletă sau un computer.  Pentru prima dată în istoria învățământului modern, o întreagă generație de copii a planetei nu a mai mers la școală. Pentru cei mai vulnerabili dintre ei, acest lucru a însemnat marginalizare.

Campania Vreau la școală

Organizația Salvați Copiii a lansat campania – Vreau la școală. Campania aduce în centrul atenției restabilirea dreptului tuturor copiilor la educație, grav afectat de criza Covid-19 și de izolare, și solicită autorităţilor implementarea unor măsuri concrete de corectare a consecințelor, precum și de prevenire a unor situații similare, în contextul începerii noului an școlar

“Este nevoie de asumarea angajamentului de creștere a finanțării educației, singura cale care permite implementarea de măsuri și planuri de recuperare la nivel național în ceea ce privește educația în contextul COVID-19.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Context

Raportul ”Salvați-ne educația” (Save Our Education[2], lansat la nivel global de Save the Children International), estimează că, la începutul lunii aprilie 2020, în încercarea de a stopa răspândirea virusului COVID-19, 1,6 miliarde de elevi la nivel global – 91% din numărul total – nu mergeau la școală. Pentru prima dată în istoria învățământului modern, o întreagă generație de copii la nivel mondial își întrerupea studiile.

De asemenea, datele studiul ”Impactul Covid-19 asupra copiilor din România” realizat de Salvați Copiii România arată că aproape jumătate dintre copii nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecțiile online, iar peste 50% spun că unul dintre riscurile majore ale acestei perioade a fost dependenţa de internet și, ca atare, expunere la conținut agresiv și la fake news.

[1] Vezi comunicatul de presă din 12 mai 2020. https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/5b/5bfa5290-0e74-4079-ae20-1124e2fca561.pdf

[2] Save Our Education: Protect every child’s right to learn in the COVID-19 response and recovery, Save the Children International, https://www.savethechildren.net/save-our-education-report/