Informațiile se mișcă mai repede decât oricând în prezent și pot veni din diverse (și numeroase) surse. Deși nu ducem lipsă de informații online, poate fi greu de știut dacă unele surse sunt credibile sau nu. Astăzi, cu ocazia Ziua internațională a verificării informațiilor (International Fact-Checking Day), Google anunță extinderea funcțiilor „Despre această imagine” și „Despre acest rezultat” în limba română și alte 39 de limbi din întreaga lume, pentru a ajuta oamenii să poată lua decizii informate și a detecta dezinformarea online.

Despre această imagine” este un instrument ușor de utilizat, care oferă oamenilor o modalitate ușoară de a verifica credibilitatea și contextul imaginilor pe care le văd online. Lansat anul trecut în limba engleză la nivel global, astăzi instrumentul este extins pentru 40 de limbi din întreaga lume, inclusiv pentru română.

Ce informații oferă „Despre această imagine”:

  • Istoricul unei imagini:arată când o imagine sau imagini similare au fost văzute pentru prima oară Google Search și când au fost publicate anterior pe alte pagini web.
  • Cum folosesc și descriu alte site-uri imaginea:arată ce au de spus despre această imagine alte surse, cum ar fi site-urile de știri și de verificare a informațiilor.
  • Metadatele unei imagini:funcția poate afișa metadatele – atunci când acestea sunt disponibile – pe care creatorii și editorii le-au adăugat imaginii.

Instrumentul „Despre acest rezultat” poate fi utilizat pentru a afla mai multe despre o pagină web. Când cineva caută pe Google, poate afla mai multe informații despre orice site afișat în rezultatele căutării făcând clic pe cele trei puncte care apar lângă fiecare site web și selectând opțiunea „Despre acest rezultat”. Utilizatorul poate afla astfel mai multe informații despre respectiva pagină înainte de a o accesa, inclusiv o descriere a sursei de pe Wikipedia (dacă este disponibilă) și ce au spus alții pe web despre site, inclusiv informații din știri sau recenzii. Începând de astăzi, „Despre acest rezultat” este disponibil în 40 de limbi la nivel global, inclusiv în română.

În plus față de cele două noi funcții, iată câteva funcționalități de la Google care ajută oamenii să detecteze dezinformarea online, să evalueze rapid conținutul și să înțeleagă mai bine contextul a ceea ce văd:

Verifică informațiile din rezultatele căutării

Vrei să știi dacă acea informație care circulă pe grupuri de chat este adevărată? Este posibil ca organizațiile independente de verificare a informațiilor să o fi analizat deja. Google facilitează identificarea verificărilor informațiilor publicate de surse independente și autorizate pe web. Dacă un articol verificat este relevant temei căutate, Google va afișa în rezultatul căutărilor o previzualizare a informațiilor din acesta. Aceste rezultate afișează fragmente semnificative pentru a ajuta oamenii să obțină mai mult context pentru subiectul căutat.

Fact Check Explorer, pentru a explora în detaliu

Instrumentul „Fact Check Explorer” este oricând la îndemâna jurnaliștilor sau persoanelor care vor să verifice informații. Atunci când cauți un anumit subiect, poți găsi rapid și ușor informații verificate de o organizație independentă, iar acum poți folosi „Fact check explorer” și pentru imagini. Până în prezent în versiune beta, această funcționalitate oferă utilizatorului posibilitatea să încarce o imagine sau să copieze linkul către ea în „Fact check explorer” pentru a vedea dacă a fost verificată deja. Această  funcționalitate este disponibilă și prin API-ul Fact Check Explorer, prin care aceștia pot arăta informații verificate despre o imagine direct pe site-ul lor.

Mai multe informații în postarea de pe blogul Google dedicată Zilei internaționale a verificării informațiilor.

Citește și:

Google anunță evenimentul Search Central Live în București, pe 4 aprilie 2024

Google Ads Safety Report 2023: Inteligența artificială, elementul cheie în ecosistemul publicității online