Dulciurile, în special cele din ciocolată, se numără printre cele mai populare cadouri oferite de Ziua Îndrăgostiților. S-ar putea ca, în curând, să fie nevoie să identificăm alternative mai ieftine, dacă nu vrem să plătim mai mult pentru ciocolată. Cifrele arată că prețul boabelor de cacao au crescut peste așteptări în ultima perioadă și nici nu există perspective majore de îmbunătățire a acestei situații, potrivit unei analize realizate de specialiștii din cadrul XTB. Astfel, ciocolata ar putea ajunge să coste chiar și de două ori mai mult.

De Ziua Îndrăgostiților – și cu câteva zile înainte de 14 februarie -, rafturile magazinelor sunt populate cu ciocolată, praline și alte dulciuri pe bază de ciocolată. Totuși, acest cadou ar putea deveni unul de lux din cauza costurilor ridicate care gravitează în jurul acestui produs. Lanțul de aprovizionare pentru fabricație este unul destul de lung – pornind de la producătorii de zahăr, de lapte și – ce este și mai important – de cacao. În cazul produsului din urmă, o astfel de „efervescență” nu a mai fost observată din anii 1970. Prețul la cacao a crescut în ultima perioadă, ajungând să depășească și 5.500 de dolari pe tonă. Această sumă a crescut de mai mult două ori decât nivelurile de acum un an. Având în vedere aceste cifre, nu este de mirare că investitorii se întreabă dacă prețurile la cacao pot să ajungă și mai sus.

Cum este fabricată ciocolata oferită de Valentine’s Day?

Cea mai dulce ciocolată este alcătuită, în mare parte, din zahăr și lapte praf, dar întreaga savoare este asigurată de cacao. Principalul ingredient al ciocolatei negre este pudra de cacao, în timp ce, în ciocolata standard, conținutul de cacao este de aproximativ 10%.

„În condițiile în care celelalte ingrediente ale rețetei rămân neschimbate, prețul ciocolatei ar trebui să crească cu aproximativ 11-12% pe parcursul anului (însă prețurile la cacao au crescut cu exact 112% în ultimele 12 luni). Între timp, de la începutul acestui an, prețul la cacao a crescut cu aproape 35%!”, arată analiștii XTB.

În paralel, trebuie avute în vedere și alte aspecte – prețul zahărului a scăzut ușor, laptele praf este, în mod evident mai ieftin, iar prețurile ambalajelor sunt mai mici. Pe de altă parte, cheltuielile forței de muncă sunt în creștere, iar transportul nu este deloc mai ieftin. Prin urmare, cacaua este cea care justifică, în mare măsură, creșterea prețului ciocolatei standard. E drept, o creștere de 11-12% a prețului nu pare semnificativă la prima vedere, dar trebuie amintit faptul că mulți producători încheie contracte pe termen lung și au rezerve achiziționate la prețuri mult mai mici. Astfel, atunci când prețul ciocolatei este măsurat în funcție de valoarea actuală pentru cacao, sumele ar putea crește cu mult peste cele 11-12% menționate.

Situația tragică din Africa de Vest și perspectivele anilor următori

Peste 65% din producția totală de cacao provine din țările din Africa de Vest, în special din Coasta de Fildeș și Nigeria. Schimbările climatice au dus la anomalii meteorologice sub forma unor secete extreme în timpul maturării semințelor de fructe de cacao și a unor precipitații abundente în timpul recoltelor. Prima anomalie duce la reducerea perspectivelor de producție, iar cea de-a doua la apariția unor boli a arborelui de cacao, ceea ce provoacă nu numai distrugerea culturilor actuale, ci și o reducere a recoltelor viitoare. În cazul celor două țări menționate, s-au înregistrat scăderi ale producției și ofertei de peste 30%. Potrivit analiștilor de la XTB, s-ar putea ca situația să nu se îmbunătățească în anii următori. Sezonul actual este deja al treilea consecutiv cu un deficit semnificativ pe piață, iar producătorii au probleme în a livra marfa contractată.

Condițiile meteorologice dificile și prețurile scăzute oferite fermierilor reprezintă alte aspecte care pot justifica prețul mare al ciocolatei. De ani de zile, piețele financiare au menținut o situație de poziții short excesiv de mari pe contractele futures pentru cacao. Producătorii de cacao sunt, de obicei, cei care dețin plantații mici, de familie, care nu au putere de negociere. Astfel, ei primesc un preț de cumpărare prestabilit și, de cele mai multe ori, puțin corelat cu cel al pieței. Adesea, producătorii primeau un preț care le acoperea cu greu costurile de producție și nu permitea creșterea suprafeței cultivate. În plus, scăderea cererii în timpul pandemiei a dus la o lipsă de motivație pentru a crește investițiile. De asemenea, chiar dacă producătorii încep acum să reacționeze la prețurile mai mari, creșterea ofertei va implica o perioadă între 3 și 5 ani până când aceasta va ajunge pe piață.

Războiul din Ucraina, printre motivele prețului mare al ciocolatei

Războiul din Ucraina a dus la dereglări uriașe pe piața energiei și a produselor agricole de bază. Cu toate acestea, piața de cacao nu a fost afectată în mod direct. Producătorii s-au plâns de prețurile extrem de ridicate ale îngrășămintelor, unul dintre principalii producători fiind Rusia. Accesul redus la îngrășăminte și prețurile ridicate ale acestora în 2022-2023 au dus la scăderea consumului. Acest lucru s-a tradus, la rândul său, prin reducerea randamentelor actuale pentru cacao și prin expunerea culturilor la boli.

Tona de cacao ar putea să coste și 10.000 de dolari

Pe termen lung, cererea de cacao înregistrează o creștere moderată, de 2-4% pe an. Cei mai mari consumatori sunt, bineînțeles, țările europene și cele nord-americane. În paralel, consumatorul cu cea mai rapidă creștere este Asia. China și India, cele mai populate două țări din lume, înregistrează cea mai mare creștere a consumului, deși procentele aferente se află, în continuare, la un nivel relativ scăzut. Având în vedere modificările comportamentului consumatorilor, cel mai probabil, în viitorul îndepărtat, cea mai mare cerere va veni din partea Asiei.

„În acest moment, acest lucru nu reprezintă o problemă, dar dacă oferta nu se adaptează la cerere, nu este exclus ca până în 2030 prețul să se dubleze și să ajungă chiar la 10.000 de dolari pe tona de cacao! Pe de altă parte, creșterea excesivă a prețurilor se poate întâlni cu fenomenul cunoscut sub numele de distrugerea cererii. În plus, ciocolata nu este o necesitate, existând potențiali înlocuitori mai ieftini sub forma altor dulciuri”, mai punctează analiștii XTB.

Ciocolata și Ziua Îndrăgostiților

În prezent, în Statele Unite ale Americii se remarcă un volum redus al vânzărilor. Deși valoarea totală a vânzărilor continuă să crească, există o scădere clară a cantității de ciocolată vândute, iar acest lucru nu se datorează faptului că populația adoptă un stil de viață mai sănătos.

Studiile din SUA arată că peste 90% dintre consumatori intenționează să ofere dulciuri (inclusiv ciocolată) drept cadou de Ziua Îndrăgostiților. Între timp, în Europa, cercetările indică faptul că vânzările de dulciuri în săptămâna de Valentine’s Day crește de 2-3 ori față de o săptămână obișnuită. Potrivit XTB, în acest moment, comercianții au încă rezerve mari de cacao, ceea permite ca prețurile să crească în limite acceptabile. Cu toate acestea, nu este exclus ca de Ziua Îndrăgostiților de anul viitor să plătim nu doar câteva procente în plus pentru ciocolată, ci poate chiar de două ori mai mult.

Despre XTB:

Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum 13 piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 935.000 de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. Mai multe pe: www.xtb.com.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 76% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.