Contrafacerea reprezintă un fenomen mondial, care se răsfrânge asupra produselor fizice și digitale/on line protejate prin drepturi de proprietate intelectuală, generând profituri mari şi riscuri mici pentru cei care o practică, în detrimentul sănătății şi siguranţei consumatorilor. Între altele, fenomenul contrafacerii afectează resursele şi veniturile, dezvoltarea inovării, piaţa forţei de muncă şi investiţiile, a declarat Terente Ciui, Secretar de Stat în Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului la evenimentul evenimentul „Cum reducem fenomenul contrafacerilor?”, organizat de AIPROM, Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv.
„De exemplu, pierderile de venituri în industria confecțiilor se estimează la aproximativ 12 miliarde de euro, ca medie anuală în perioada 2018-2021, ceea ce reprezintă 5,2% din vânzările de articole de îmbrăcăminte în UE. Ca urmare a pierderilor de vânzări din cauza contrafacerii, industria confecțiilor a angajat cu 160.000 mai puține persoane în fiecare an în aceeași perioadă, Germania și Italia fiind piețele cele mai afectate”, a spus Ciui.
De asemenea, piața produselor cosmetice din UE este mult mai mică decât cea a articolelor de îmbrăcăminte, reprezentând aproximativ o 1/3 din dimensiunea acesteia în termeni de vânzări. O estimare a pierderilor de vânzări de cosmetice din cauza contrafacerii se ridică la 3 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 4,8% din vânzările totale. Industria cosmeticelor din Franța este cea mai afectată în termeni absoluți, cu pierderi anuale de vânzări în valoare de 800 milioane de euro. Se estimează că aproape 32.000 de persoane și-au pierdut locurile de muncă în UE.
Sectorul jucăriilor suferă cel mai mare procent de pierderi de vânzări din cauza contrafacerii: 8,7 %, ceea ce corespunde unei pierderi de vânzări de 1 miliard de euro și unui număr de 3.600 mai puține persoane angajate în această industrie. Industria jucăriilor din Germania a absorbit o treime din pierderile de vânzări cauzate de prezența jucăriilor contrafăcute în UE.
„În acest context este important de pus accent pe conceptul de drept de proprietate intelectuală care joacă un rol vital în societate. Din nefericire, mulți oameni încă mai cred că drepturile de proprietate intelectuală au prea puțin de-a face cu viața lor de zi cu zi. Este esențial să ne adresăm cetățenilor, în special tinerilor și consumatorilor, cu privire la valoarea proprietății intelectuale și la consecințele negative ale încălcării proprietății intelectuale, dacă dorim să schimbăm comportamentul oamenilor în ceea ce privește contrafacerea. Pentru a obține rezultate mai bune în lupta împotriva contrafacerii, este esențială colaborarea între toți partenerii”, a adăugat secretarul de stat, Terente Ciui.
România are o strategie națională în domeniul proprietății intelectuale 2024 – 2028 și un Plan de Acțiune în domeniul proprietății intelectuale 2024 – 2028, iar aceste două documente prevăd ca obiective strategice dezvoltarea unui sistem eficient pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală, precum și intensificarea activităților de combatere a încălcărilor drepturilor de proprietate intelectuală prin identificarea principalelor zone de risc/vulnerabilități și intensificarea acțiunilor de stopare a introducerii în România de produse contrafăcute sau piratate, stabilirea de bune practici privind combaterea pirateriei şi contrafacerii, creșterea pedepselor pentru infracțiunile la adresa proprietății intelectuale, astfel încât acestea să aibă efect descurajator, precum și activități de conștientizare și în vederea sensibilizării și educării publicului în general, și în special a tinerilor, privind respectarea drepturilor de proprietate intelectuală.
Citește și:
Cum reducem fenomenul contrafacerilor? – Ediția a IV-a, 14 mai 2024