Indiferent de amploarea schimbării, cheia succesului este ca aceasta să ajute compania să-și atingă obiectivele de creștere. Tocmai de aceea abilitățile de management al schimbării sunt importante pentru directori generali, manageri și antreprenori. Aceștia trebuie să înțeleagă că este corect ca, în managementul schimbării, să se concentreze pe modul în care oamenii primesc și se adaptează la noile moduri de lucru. În același timp este importantă găsirea succesiunii adecvate de procese și etape pentru ca schimbările să fie implementate în mod eficient în organizație.

  1. ”Ruleta” rezultatelor în managementul schimbării

Studiile realizate de numeroase companii de consultanță arată creșterea explozivă a proiectelor de schimbare organizațională în ultimii cinci ani la nivel global. Cu toate acestea, 85% dintre organizații au raportat inițiative de schimbare nereușite în ultimii doi ani, ceea ce subliniază nevoia urgentă de strategii și metodologii mai bune în managementul schimbării.

Conform analizelor WTW, doar 25% dintre companii au angajați care afirmă că gestionarea schimbării reprezintă o calitate majoră a liderilor din top management. Alte studii arată natura omniprezentă a rezistenței la schimbare, indicată de eșecul a 72% dintre proiectele de schimbare. Cauzele principale sunt rezistența angajaților (39%) și lipsa suportului adecvat din partea managementului (33%).

Burnout-ul este o altă problemă foarte importantă. Datele publicate de Gallup arată că, la nivel global, 76% dintre angajați se simt epuizați la locul de muncă. Acest lucru subliniază nevoia de leadership empatic și de strategii de comunicare adaptate, în special atunci când se introduc schimbări într-o organizație a cărei angajați se confruntă deja cu un nivel ridicat de stres.

  1. Abilitățile necesare directorilor generali pentru a reuși

Directorii generali trebuie să abordeze aceste probleme direct, promovând o cultură care îmbrățișează schimbarea și oferind sprijin oamenilor pentru a atenua rezistența la schimbare. Aceștia trebuie să stăpânească trei abilități la nivel de excelență pentru a avea succes în change management:

  • Viziune strategică: Directorii generali trebuie să aibă o viziune clară și strategică în privința direcției pe care o va lua compania în contextul schimbărilor. Capacitatea de a defini și comunica o viziune coerentă va asigura alinierea echipei și va inspira încredere în procesul de schimbare.
  • Comunicare și influențare: Comunicarea transparentă și eficientă este esențială în perioadele de schimbare. Directorii generali trebuie să fie capabili să comunice clar, să asculte feedback-ul și să ofere încredere pentru a evita confuziile și rezistența în rândul angajaților.
  • Empatie și leadership: Capacitatea de a înțelege perspectivele și preocupările angajaților este extrem de importantă. Directorii generali trebuie să fie adevărați lideri, capabili să inspire, să motiveze și să-și încurajeze echipa în perioade de incertitudine și schimbare.
  1. Managementul schimbării și transformarea digitală

De peste 15 ani există o corelație din ce în ce mai strânsă între tehnologie și practicile eficiente de management al schimbării. În 2023 se estimează că au fost alocate 2,3 trilioane de dolari la nivel global pentru proiecte de transformare digitală, valoare ce arată cât de mare este importanța strategică a tehnologiei în operațiunile companiilor.

Cu toate acestea, rata de succes a transformărilor digitale rămâne scăzută, atingând doar 26% în industriile mai avansate pe drumul implementării tehnologiilor digitale și numai 4%-11% în industriile tradiționaliste. Devine astfel clar că liderii de business trebuie să recunoască provocările acestor proiecte de transformare digitală, să investească în formarea angajaților și să se asigure că forța de muncă este echipată cu abilitățile necesare pentru a beneficia de noile tehnologii.

Investițiile semnificative în securitatea informațiilor și tehnologiilor destinate gestionării riscurilor, care vor depăși 150 de miliarde de dolari la nivel global în acest an, subliniază prioritatea dată conștientizării securității cibernetice și formării angajaților în acest domeniu, pentru a asigura o tranziție fără probleme.

  1. Resurse valoroase despre managementul schimbării

Există numeroase cărți valoroase care pot ajuta un director general, manager sau antreprenor să-și dezvolte abilitățile de change management. Iată câteva recomandări:

  • ”Leading change” de John P. Kotter: Este o carte clasică în domeniul managementului schimbărilor, cu o abordare structurată și practică pentru conducerea cu succes a schimbărilor în companie.
  • „The innovator’s dilemma” de Clayton M. Christensen: În această carte, Clayton Christensen discută despre provocările și oportunitățile asociate cu inovația și schimbarea în cadrul organizațiilor, oferind perspective valoroase pentru liderii aflați în fața schimbărilor tehnologice.
  • „Switchers” de Dr. Dawn Graham: Deși nu este despre managementul schimbărilor organizaționale, această carte oferă strategii utile pentru liderii care se confruntă cu schimbări majore în carierele lor și în organizațiile pe care le conduc.
  • „The heart of change” de John P. Kotter și Dan S. Cohen: O continuare a lucrării „Leading Change”, această carte aduce în prim-plan povești reale care ilustrează modul în care schimbările organizaționale pot fi gestionate cu succes prin concentrarea pe aspectele umane ale procesului.
  • „Drive: The surprising truth about what motivates us” de Daniel H. Pink: Deși nu se concentrează exclusiv pe managementul schimbării, această carte explorează mecanismele motivării și poate oferi idei valoroase cu privire la modul în care liderii pot inspira și ghida echipa în timpul schimbărilor.

În concluzie

Directorii generali, managerii și antreprenorii trebuie să abordeze managementul schimbării ca pe un imperativ strategic. Înțelegerea factorilor care fac diferența și produc rezultate este mai importantă ca niciodată. Liderii de business care acceptă schimbarea ca pe o oportunitate de creștere, acordă prioritate stării de bine a oamenilor din echipă și iau decizii pe baza informațiilor își vor putea conduce organizațiile cu succes indiferent de ritmul tot mai accelerat al schimbării.

***

Despre Valoria

Valoria este o companie de consultanță, training, și executive coaching. Prin serviciile noastre ajutăm antreprenorii să își dezvolte afacerile și să facă succesul concret și predictibil. Companiile apelează la noi pentru consultanță de marketing, de resurse umane și de vânzări. Răspundem des solicitărilor ca să facem training sau coaching echipelor de conducere. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Construim parteneriate și colaborări pe termen lung, deoarece oferim rezultate garantate și cea mai bună calitate, la prețul corect. În 2022, publicația Daily Finance a nominalizat Valoria în Top 20 companii de management consulting din București. Aflați mai multe pe: www.valoria.ro

Autor: Elena Badea, Managing Director, Valoria Business Solutions