În cadrul unui interviu exclusiv acordat Ziarului Pozitiv, Gabriel Bulumac, director Departamentul Clienți și Vânzări al Companiei Naționale Poșta Română, ne oferă o perspectivă detaliată asupra strategiei de modernizare și digitalizare a acestei instituții cu o istorie de peste 162 de ani. Poșta Română, furnizorul de serviciu poștal universal pe întreg teritoriul țării, se află într-un amplu proces de transformare, menit să îmbunătățească eficiența operațiunilor și calitatea serviciilor oferite populației. De la investiții în tehnologie și infrastructură, până la extinderea gamei de servicii și adaptarea la noile tendințe din domeniul poștal, aflăm cum se pregătește această companie emblematică să facă față provocărilor viitorului, menținându-și în același timp rolul vital în societatea românească.

Ziarul Pozitiv: Bună ziua și vă mulțumim că ați acceptat acest interviu. Pentru început, ne puteți oferi o perspectivă generală asupra strategiei de modernizare a Poștei Române?

Gabriel Bulumac: Compania Națională „Poșta Română” este furnizorul de serviciu poștal universal pe întreg teritoriul României, atribut reînnoit, recent de ANCOM până la 31 decembrie 2029. Investițiile majore și constante realizate de companie în ultimii ani în tehnologie și digitalizare ne permit să asigurăm populației servicii de cea mai bună calitate, așa cum o facem de peste 162 de ani.

Poșta Română se află într-un permanent proces de modernizare, eficientizare și optimizare, oferind o gamă largă de servicii. De exemplu, nu mulți cunosc faptul că în cadrul Companiei avem o sucursală specializată în servicii de tipar, Fabrica de Timbre, acolo unde in ultimii 3 ani au fost făcute o serie de investiții. Prin intermediul acestora ne-am diversificat gama de servicii oferite, echipamente, precum tipar digital, insert automat în plicuri, scanare si arhivare, ne permit să oferim servicii conexe serviciilor poștale.

Retehnologizare și Digitalizare

Ziarul Pozitiv: Recent, Poșta Română a făcut o investiție semnificativă în retehnologizare. Ne puteți vorbi despre noile motoscutere electrice achiziționate pentru agenții curieri? Care sunt principalele avantaje ale acestor motoscutere electrice față de vechea flotă de mopede? Cum se încadrează această achiziție în strategia mai largă de modernizare și digitalizare a companiei?

Gabriel Bulumac: Este firesc, pentru a ne păstra statutul de companie în permanentă transformare, să continuăm să implementăm strategia de modernizare a flotei cu cele mai eficiente vehicule. Astfel, cu noile scutere electrice,  prietenoase cu mediul înconjurător, venim în întâmpinarea clienților mult mai rapid și eficient.

Acestea sunt construite în așa fel, încât  pot rezista unui regim intens de utilizare. Sunt dotate cu portbagaje durabile și ergonomice, asigurând un nou nivel de mobilitate urbană pentru angajații poștali, care sunt preocupați în permanență ca pachetele să ajungă la destinație în siguranță și în cel mai scurt timp.

Acest proiect este un proiect pilot pentru zona București-Ilfov, urmând a fi extinsă la nivel național.

Este de remarcat că după 16 ani, agenții curieri ai Poștei Române beneficiază de scutere electrice, care oferă soluții moderne, eficiente și sustenabile pentru clienții noștri.

Compania are nevoie de soluții realiste pentru reducerea timpului de efectuare a livrărilor, adecvate în special în aglomerațiile urbane. Scuterele sunt ideale pentru traficul intens din orașe, având un consum redus de energie și o manevrabilitate excelentă. Astfel, facilităm livrarea coletelor în zone mai greu accesibile pentru vehiculele tradiționale.

Investiții în Infrastructură

Ziarul Pozitiv: Vorbind despre investiții în infrastructură, am aflat despre proiectul de reabilitare a Palatului Poștelor din Oradea. Ne puteți oferi mai multe detalii despre această inițiativă? Care este valoarea totală a investiției pentru reabilitarea Palatului Poștelor din Oradea și ce lucrări specifice sunt planificate? Cum se încadrează acest proiect în programul mai amplu de restaurare a clădirilor istorice deținute de Poșta Română? În ce măsură aceste investiții în clădirile de patrimoniu contribuie la îmbunătățirea serviciilor oferite clienților?

Gabriel Bulumac: Poșta Română a demarat procedura de achiziție simplificată privind începerea lucrărilor de reabilitare a clădirii Poștei Mari, monument istoric de referință din municipiul Oradea, o investiție de aproape 11 milioane de lei.

Această mișcare strategică marchează încă un pas semnificativ în modernizarea și renovarea clădirilor de patrimoniu ale Poștei Române, făcând parte dintr-un program mai amplu de restaurare a clădirilor istorice deținute de companie.

Clădirea Poștei din Oradea, în care funcționează sediul Oficiului Județean de Poștă și Curierat Bihor și Oficiul Poștal 1 Oradea, este situată în centrul istoric al Municipiului. Palatul Poștelor are o arhitectură valoroasă, fiind un reper cultural important în zonă, clasat în lista monumentelor istorice.

Reabilitarea monumentelor istorice precum, Palatul Poștei din Piatra Neamț, cel din Timișoara, din Cluj Napoca și, acum, cel din Oradea, –  este importantă nu doar pentru păstrarea patrimoniului cultural, ci și pentru redarea lor către comunitate, în scopuri administrative, sociale și turistice.

Actuala echipă managerială consideră că este foarte importantă valorificarea  patrimoniului imobiliar de care dispunem, iar pentru a transparentiza închirierea în condiții cât mai avantajoase acestor spatii, recent am lansat un portal imobiliar, unde sunt listate peste 500 de proprietăți. link

Aceste investiții aduc, pe de o parte valoare adăugată calității serviciilor oferite publicului larg, iar pe de altă parte contribuie la îmbunătățirea condițiilor de lucru în care își desfășoară activitatea  angajații noștri.

Adaptarea la Tendințele Actuale

Ziarul Pozitiv: Pe lângă investițiile în infrastructură și echipamente, ce alte aspecte ale reformei administrative sunt în curs de implementare la Poșta Română? Cum abordează Poșta Română provocările legate de digitalizare și cum se adaptează la noile tendințe în domeniul serviciilor poștale?

Gabriel Bulumac: În economia națională, Poșta Română a reușit o performanță cu care se pot lăuda foarte puțini agenți economici. În România, majoritatea companiilor nu depășesc  o durată medie de viață de 10 ani, conform cifrelor oficiale. Ei bine, Poșta Română deservește cu dedicare și profesionalism populația României de peste 162 de ani. Asta spune foarte multe despre cine și ce suntem noi în comunitatea românească. Această longevitate se datorează faptului că ne reinventăm permanent, ne adaptăm, creștem, investim în digitalizare, în tehnologie și în parteneriate strategice.

De exemplu, anul trecut, 2023, a fost cel mai bun an din ultimii 20 de ani din istoria Poștei Române, cu o creștere a cifrei de afaceri cu 7,6% și un profit net de 14.253.861 lei

În 2024 ne depășim propriul record: estimăm o creștere de peste 12%  a cifrei de afaceri față de anul 2023, și un profit brut prognozat de aproximativ 18 milioane lei.

Această transformare nu este una întâmplătoare. Poșta Română se află într-un proces amplu de modernizare etapizat pe mai mulți ani, ce implică reorganizări, investiții în tehnologie, modernizări de procese etc., având ca scop eficientizarea operațiunilor companiei. Principalii beneficiari ai procesului de modernizare sunt salariații Poștei Române, clienții si cetățenii României.

Poșta Română s-a confruntat cu provocări majore în domenii precum transformare digitală, licitații, eficientizare procese, retehnologizare – inovație tehnologică, restructurare și politici salariale, iar acum trece prin cel mai mare proces de digitalizare din istoria sa, precum:

  • Cea mai mare investiție din istoria Companiei în infrastructura IT- Transformăm poștașii în ambasadorii digitalizării prin achiziționarea a 9.000 de PDA-uri și telefoane CAT și 9.000 de imprimante mobile pentru poștașii din toată țara.
  • Informatizarea a peste 1.800 de oficii poștale;
  • Implementarea noii tehnologii RPA în cadrul Departamentului Economic, prin care am robotizat procesul de inserare date, proces ce se realiza manual;
  • Implementarea, în București, a proiectului pilot – ”ghișeu poștal digital” accesibil clienților în regim self-service;
  • Achiziționarea și operaționalizarea unui ansamblu tehnologic de top în valoare de 3 milioane de lei, instalat la Fabrica de Timbre, sucursală specializată pe servicii de tipar a Companiei: ”Linia tehnologică completă de conversie, scanare și arhivare documente cu aplicație de captură și extragere de date, infrastructură hardware, licențe software, instalare/configurare și punere în funcțiune”. Noul echipament se adaugă liniei tehnologice de insert în plicuri și celei de tipar de ultimă generație, achiziționate în anul 2022 pentru Fabrica de Timbre, care au costat aproximativ 6 milioane de lei.

Investițiile, în cadrul acestui amplu proces de modernizare din ultimii 3 ani, nu s-au oprit aici, ci au continuat cu:

  1. Achiziția de servere, peste 5.000 de calculatoare și laptopuri, 1.000 de scannere, 250 de autovehicule noi; mașini de numărat și sortat bani; 2.000 de stații de lucru ALL in One în valoare de 8.000.000 de lei;
  2. Creare unor condiții de lucru mai bune pentru 12.000 de salariați prin modernizarea continuă a sediilor noastre;
  3. Prima bandă de sortare modernă din ultimii 30 de ani la Cluj-Napoca, în valoare de 2.500.000 de lei;
  4. Achiziția unui sistem IT pentru întreaga Companie – în derulare;
  5. Benzi de sortare pentru sucursalele Timișoara, Brașov și Iași în valoare de 7.500.000 de lei;
  6. Echipamente de mare capacitate pentru sortat colete și scrisori pentru sucursala București;

Toate aceste investiții ne-au ajutat să recâștigăm clienți care migraseră spre alte soluții.

Am trecut și printr-un proces de reformă organizațională care a avut ca rezultat transformarea unei structuri de control neactualizată de zeci de ani, într-o structură de suport pentru întreaga companie.

Acordăm o atenție deosebită fidelizării angajaților prin menținerea unui mediu de lucru stabil și motivant, oferind beneficii atractive, inclusiv prin achiziționarea de noi uniforme.

După 15 ani, poștașii români se  pot bucura de noile uniforme, care le asigură, atât confortul, cât și identitatea de brand și profesionalism în domeniul de activitate. Investiția, în valoare de 5 milioane de lei, conține piese vestimentare pentru un număr de peste 17.000 de colegi. Investiția Poștei Române a însemnat, în același timp, o economie pentru Companie întrucât contractul a fost atribuit unui agent economic autorizat ca unitate protejată, întreaga sumă de bani deducându-se din fondul de handicap pe care Compania îl datorează și îl achită lunar către bugetul de stat.

Prin Strategia de modernizare și agilizare a Companiei ne asigurăm că reputația Poștei este din nou pe un trend ascendent, iar salariații sunt mândri să lucreze pentru o companie în continuă transformare, lucru confirmat de avalanșa aplicanților pentru posturile scoase la concurs.

Obiective și Viziune de Viitor

Ziarul Pozitiv: Care sunt principalele obiective ale Poștei Române în ceea ce privește modernizarea și eficientizarea serviciilor în următorii ani? Cum vedeți viitorul Poștei Române în contextul evoluției rapide a tehnologiei și a schimbărilor în comportamentul consumatorilor?

Gabriel Bulumac: Strategia de viitor vizează dezvoltarea masivă a segmentului de curierat, completată de proiecte în domeniul serviciilor financiare.

Prezentul pregătește un viitor în care ne propunem să fim mult mai angrenați în comunitatea internațională.

România, prin Poșta Română, este, așa cum probabil știți, membru fondator al Uniunea Poștală Universală, organizație specializată a ONU, care există de 150 de ani, statut care ne-a asigurat oportunitățile de creștere a vizibilității internaționale oferindu-ne premise excelente de dezvoltare.

Toate exemplele studiate ne-au motivat și ambiționat, asumându-ne un proiect îndrăzneț de internaționalizare: deschiderea primei subsidiare externe a Poștei Române în Chișinău, Republica Moldova, proiect care face parte din eforturile de construire a conceptului ”România-hub logistic”, prin care, printre altele, Poșta Română își continuă sprijinul pentru integrarea spațiului geografic al Republicii Moldova în vederea dezvoltării unui nod logistic important în zona Europei de Sud–Est. Mai mult, subsidiara a lansat EUlivrez.md, un proiect care contribuie la majorarea substanțială a volumului de trimiteri poștale din România către Republica Moldova, consolidând frecvența rutelor dintre cele două țări. Poșta Română va avea, astfel, un rol decisiv strategic, atât în facilitarea comerțului transfrontalier, creșterea performanței și consolidarea coridoarelor comerciale de import și export, cât și pentru dezvoltarea economică durabilă a României și a Republicii Moldova.

Totodată, având în vedere apartenența României la Uniunea Europeană, precum și poziția geo strategică la Marea Neagră, ne propunem să ne extindem și să ne conectăm la fluxurile internaționale de servicii logistice și coletărie, să atragem un flux internațional cât mai mare prin e-commerce, în special din regiunea Asia, astfel încât, folosind toate aceste avantaje pe care le avem, să devenim un puternic nod economic regional.

În concluzie, chiar dacă rolul principal al Companiei Naționale ”Poșta Română” este de a deservi cele peste 8 milioane de adrese poștale din România și de a oferi servicii poștale de corespondență și transport colete, Poșta Română este mult mai mult de atât.

Unul dintre cele mai mari avantaje pe care le avem în momentul actual este accesul real, prin cele 5.000 de subunități poștale, toate zonele țării, fapt ce poate fi multiplicat și la nivel regional prin flota sa de 1.600 de autovehicule și cei peste 20.000 de angajați.

Astfel, uriașele resurse de care dispune Poșta Română sunt calibrate pentru a împlini o misiune extrem de importantă: aceea de a fi partener strategic în atingerea obiectivelor de dezvoltare ale României și construirea unui viitor mai prosper și mai sustenabil.

Ziarul Pozitiv: În final, ce mesaj aveți pentru clienții Poștei Române în legătură cu aceste investiții și îmbunătățiri? Vă mulțumim pentru timpul acordat și pentru informațiile oferite!

Gabriel Bulumac: Poșta Română, instituție strategică a statului român, cu o rețea unică în industria de curierat și cu potențial de dezvoltare logistică de neegalat a demonstrat că este un partener cheie în realizarea dezvoltării obiectivelor stabilite în domeniul logistic în România. Poziția geografică privilegiată a României, precum și anvergura pe care Compania Națională „Posta Română” o are în piața regională, ne conferă toate atuurile care pot transforma Poșta Română într-un hub logistic de intrare/ieșire a coletelor și a mărfurilor pentru piața Europei Centrale și de Est, oferind suportul necesar pentru creșterea vitezei de transfer pe teritoriul României și nu numai.

Scrie un comentariu

Echipa Ziarul Pozitiv nu a solicitat și nu beneficiază de finanțare din fonduri guvernamentale. Publicitatea este limitată și prezentată într-un mod neinvaziv. De asemenea, Ziarul Pozitiv nu acceptă fonduri de la partide politice și nu promovează industrii precum jocurile de noroc, pariurile, alcoolul și tutunul. Așadar, prin utilizarea serviciilor oferite de Ziarul Pozitiv, sprijini activitățile societății civile și contribui la promovarea inițiativelor care aduc binele și prosperitatea. Descoperă serviciile noastre!