Interviu cu Felix Pătrășcanu, Cofondator FAN Courier

FAN Courier a luat ființă în 1998, când serviciile private de curierat erau încă la început. Cum apreciați concurența de pe piața de curierat în România anului 2020?

Felix Patrascanu

Felix Patrascanu

Piața de curierat din România este, considerăm noi, una dintre primele industrii care, în ultimii 20 de ani, s-a dezvoltat exclusiv prin efortul investitorilor privați, dacă nu luăm în calcul furnizorul tradițional de servicii poștale care există dinainte de 1989. Fiind o piață eminamente privată este o piață concurențială și extrem de competitivă, cu zeci de jucători diferiți, cu acționariat diferit – exclusiv românesc, exclusiv internațional sau mixt. Este o piață care a crescut într-un ritm propriu, constant, bazându-se strict pe regulile economiei de piață, ritmul de creștere anual este de aproximativ 15-17%. Analiștii economici estimează că anul acesta piața de curierat și servicii poștale ar putea depăși pragul de 6 miliarde lei, cifră de afaceri consolidată la nivel de sector, pe fondul creșterii cererii de servicii din cauza pandemiei.

Care au fost principalele lecții învățate de echipa FAN Courier în cele șapte luni de când pandemia ne-a schimbat viețile?

  Pandemia generată de virusul SARS-COV2 ne-a schimbat într-adevăr viețile, atât profesional cât și personal și, totodată, a creat un nou mediu/cadru economic care ne pune în fața unor noi provocări. Cred că prima și cea mai importantă lecție pe care ne-a predat-o această criză în care a fost angrenată toată omenirea, nu doar noi, românii, este legată de gradul de adaptabilitate la noi reguli. Practic, criza ne-a scos pe toți – indivizi, companii, economie, din zona de confort în care ne aflam. Ne-a obligat să fim mai atenți la acțiunile noastre și ale celor din jur, la nevoile noastre și ale celor din jur. Ne-a obligat să fim și să acționăm mai responsabil. Responsabilitatea individuală și colectivă este a doua lecție. Împreună cu colegii mei, noi, la FAN Courier, am învățat că responsabilitatea se împarte în mod egal, indiferent de locul de muncă, de funcția pe care o avem. Dacă unul singur nu respectă regulile, îi expune pe toți ceilalți. Din fericire, întreaga echipă FAN Courier a acționat cu responsabilitate maximă și, deși suntem de șapte luni în linia întâi, ne facem treaba zilnic la fel de bine, am onorat toate solicitările, am făcut față vârfului de cereri din perioada stării de urgență. Criza a însemnat și un test al maturității și coeziunii echipei noastre, un test al relației pe care am construit-o în 20 de ani cu furnizorii și clienții noștri. Criza a însemnat și un test al eficienței investițiilor pe care FAN Courier le face permament în infrastructură, în depozite, în oameni, în flotă. Este foarte importantă perspectiva cu care privești o criză – dacă te uiți la ea ca la o catastrofă, atunci acțiunile și rezultatul nu pot fi altfel. Dacă însă te uiți la criză ca la o oportunitate pentru a crește și a dezvolta compania, atunci cu siguranță vei găsi și soluțiile potrivite care te vor ajuta pe viitor.

Evenimente viitoare - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:

24 septembrie 2024: ESG – noua moralitate de business, Ediția a II-a
26 septembrie 2024: Gala Club Antreprenor, Ediția a XVI-a
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a II-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP

 Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă FAN Courier în prezent?

 Infrastructura rutieră rămâne pentru întreaga economie românească una dintre marile piedici în calea dezvoltării. În opinia noastră, acest „călcâi al lui Ahile” are o singură explicație care nu ține neapărat de bani, de sursa de finanțare: lipsa de strategie și de viziune. De fiecare dată când se schimbă ministrul de resort, se schimbă și planurile, fiecare plan vine cu o propunere care temporizează, de fapt, proiectul. Fiecare ministru dă vina pe predecesor pentru situația dramatică în care se află infrastructura rutieră, face promisiuni și când pleacă găsește alte scuze. Atâta timp cât nu vom avea o strategie clară, asumată de clasa politică în integralitatea ei, planurile de dezvoltare a infrastructurii vor eșua, mai repede sau mai încet. Forța de muncă este de asemenea o provocare însă criza, paradoxal, pe noi ne-a ajutat să recrutăm colegi noi.

 Este nevoie de o școală de curierat în România? Ce demersuri ați inițiat în acest sens?

 Este nevoie de o specializare în domeniul nostru, din acest motiv am deschis acum doi ani Școala FAN, un proiect menit să educe forţa de muncă în acest domeniu. Participanţii beneficiau de instructaj auto şi de cursuri de formare, iar la final erau angajaţi în cadrul companiei. La momentul actual activitatea ei este sistată, însă compania noastră face constant cursuri şi seminarii de pregătire şi perfecţionare a angajaţilor.

În ultimele luni ați deschis noi puncte de lucru iar în unele centre zonale ați decis să vă mutați în alte sedii. Ce strategie de expansiune aveți în următoarea perioadă?

 Strategia de dezvoltare a companiei noastre implică mai multe direcții, una dintre acestea fiind dezvoltarea capacității de depozitare. Suntem în plin proiect de construcție a HUB-ului de la Cluj Napoca, ne-am mutat vara aceasta într-un spațiu mai mare în Constanța iar proiectele de extindere a spațiilor continuă. Strategia de expansiune ține cont de creșterea numărului cererilor de servicii de curierat, de diversificarea solicitărilor clienților, de creșterea numărului de solicitări venite din mediul rural. Este o matrice a cererii, pe baza căreia decidem unde investim și când.

Sistemul de plăți online / comerțul electronic a revoluționat și piața de curierat. Ce investiții ați făcut în sistemul de securitate IT&C, în ultimii ani?

 FAN Courier este prima companie din industria noastră care a introdus în urmă cu câțiva ani opțiunea de plată cu cardul, deși la acel moment „regele” era cash-ul. A fost o decizie pe care ne-am asumat-o și care, acum, în plină criză, când s-a recomandat plata cu cardul ca măsură de creștere a siguranței sanitare, și-a demonstrat eficiența. Digitalizarea este una dintre prioritățile constante ale companiei, astfel că anual, investițiile în IT&C au o pondere importantă.

Câți angajați aveți în prezent? Intenționați să faceți noi recrutări?

 Compania noastră depășește anul acesta pragul de 7.300 angajați și colaboratori. În medie, noi creștem anual personalul cu 5%. Am făcut recrutări în perioada pandemiei, în special pe posturile cheie, de curieri, manipulanţi şi customer support, dar şi în alte departamente, astfel încât echipa noastră s-a mărit cu peste 200 membri.

Ce flotă de mașini aveți acum? Pe ce mărci auto vă bazați?

La acest moment avem o flotă de aproximativ 1.800 autovehicule în Bucureşti şi 2.400 în ţară, dar parcul nostru auto creşte şi se înnoieşte constant. Folosim camioane MAN și autoutilitare Mercedes, Volkswagen şi Ford.

Pe ce segmente de clienți așteptați creșteri în perioada următoare?

 Dacă, înainte de criză livrările între companii (B2B) și cele către persoane fizice (B2C) erau relativ echilibrate și reprezentau proporții egale (50%), din martie până în iunie, segmentul B2C a crescut exploziv, ajungând să reprezinte până la 80% din livrări. În prezent, lucrurile s-au normalizat, zona B2C ajungând la 55% și plasându-se doar puțin deasupra segmentului B2B.

Sunteți implicat activ în Romanian Business Leaders. Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?

 Chiar dacă traversăm o criză, antreprenoriatul rămâne în continuare, în opinia mea, cheia evoluției economiei românești. Industria de curierat este cel mai bun exemplu în ceea ce privește efectele inițiativelor private mici, la început, pentru un sector. Inițiativa privată naște competiție, competiția duce la dezvoltare și la rafinarea ofertei, competiția forțează creșterea know-how-ului iar know-howul înseamnă evoluție. Antreprenorii sunt rotițe ale unui mecanism care poate duce România din punctul A în punctul B. Chiar dacă, pe fondul crizei, vom vedea un recul sau stagnarea mediului antreprenorial românesc – sunt business-uri care se vor închide dar sunt business-uri care se vor naște – pe termen mediu și lung cred că numărul antreprenorilor români va continua să crească.

În același timp, trebuie spus și că România rămâne o ţară plină de oportunităţi deoarece România este, din păcate, o ţară plină de lipsuri.

Interviu apărut în revista Club Antreprenor, ediția I


Echipa Ziarul Pozitiv nu a solicitat și nu beneficiază de finanțare din fonduri guvernamentale. Publicitatea este limitată și prezentată într-un mod neinvaziv. De asemenea, Ziarul Pozitiv nu acceptă fonduri de la partide politice și nu promovează industrii precum jocurile de noroc, pariurile, alcoolul și tutunul. Așadar, prin utilizarea serviciilor oferite de Ziarul Pozitiv, sprijini activitățile societății civile și contribui la promovarea inițiativelor care aduc binele și prosperitatea. Descoperă serviciile noastre!