Interviu cu Cristina Trelea, Avocat Coordonator, Trelea și Asociații și Marina Oprea, Managing Partner, SAVVY
Trelea și Asociații și SAVVY oferă servicii integrate de consultanță pentru antreprenori. Cum s-a născut ideea acestui parteneriat?
Când comunicarea este fluidă și treaba iese fără greș înseamnă că valorile noastre sunt comune. Și dacă e așa, de ce să nu lărgim și baza de clienți? Serviciile pe care le oferim sunt complementare și necesare clienților noștri. Am discutat cu Cristina, am analizat posibilitățile pe care le oferă acest parteneriat și am luat decizia să facem anunțul formal începând cu luna august.
Colaborăm deja de doi ani, timp în care am avut nenumărate ocazii să ne cunoaștem și să constatăm că înclinația noastră pentru soluții practice și eficiente este o constantă a serviciilor pe care le oferim.
Atunci când ești față în față cu un ANTREPRENOR, fie român, fie străin, ești conștient de calitatea serviciilor tale dar și de faptul că aceasta este confirmată de calitatea serviciilor partenerilor tăi pentru Clientul respectiv. Ca atare, ideea acestui parteneriat a venit natural, conștientizând faptul că atunci când recomanzi un specialist, devii, implicit, responsabil în fața Clientului respectiv pentru acesta.
Care sunt cele mai importante repere în activitatea dumneavoastră? Ce înseamnă parteneriatul Trelea și Asociații și SAVVY şi care sunt principalele arii de expertiză pe care le acoperiți?
Am ales să formăm acest parteneriat pentru că avem valori comune, elemente importante care definesc, atât felul în care privim relația cu un client, cât și felul cum alegem să o dezvoltăm, dar și aceleași principii în construirea echipei și creșterea portofoliului de clienți. Credem în profesionalism și transparență, în promisiuni ținute și în relații pe termen lung.
Serviciile pe care le oferă SAVVY sunt: audit financiar, audit statutar, contabilitate, fiscalitate, administrarea resurselor umane, precum și consultanță privind managementul financiar, fuziuni, divizări și accesare fonduri.
M-am orientat către AVOCATURA DE CONSULTANȚĂ PENTRU AFACERI, încă din anul 1999, iar din anul 2005 am pus bazele echipei de avocați, echipă care funcționează și în prezent. Astfel, seriozitatea, responsabilitatea, empatia și munca făcută cu drag și cu toată dăruirea, sunt aspecte ce au fost observate și apreciate de către Clienții noștri de-a lungul anilor.
Atunci când un ANTREPRENOR îmi cere sprijinul profesional, mă străduiesc să-i fiu de ajutor, în mod concret.
Ca avocați, experiența noastră este vastă: Drept civil, societar, administrativ, Achiziții publice și PPP, Dreptul muncii, fiscal, asigurări, imobiliar/urbanism, transporturi, GDPR etc.
Ca atare, parteneriatul nostru înseamnă o echipă de specialiști capabilă să ofere unui ANTREPRENOR consultanță legală, financiar-fiscală și contabilă în toate aspectele pe care le întâlnește în activitatea sa de zi cu zi, indiferent de tipul activității pe care o desfășoară. Înseamnă garanția calității și seriozității oferită de o echipă care are experiență și care poate consilia în orice tip de proiect.
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavoastră? Ce alte industrii / domenii au potențial de creștere, în sensul că vor avea nevoie de serviciile dumneavoastră?
Savvy este pe piață din 2005, iar în cei 15 ani de experiență, am administrat peste 2000 de conturi și proiecte, am luat contact cu multe sectoare de business și, evident, am dobândit o experiență bogată. Ne plac provocările și, de fiecare dată, am căutat să găsim soluții.
Portofoliul de Clienți include societăţi române şi străine, pe acţiuni şi cu răspundere limitată, multinaţionale, ce activează în domenii precum: transportul internaţional de mărfuri, transport persoane, servicii, industrie, administrație publică.
Activând într-o economie de piață foarte activă, ANTREPRENORUL român a conștientizat faptul că o afacere are șanse reale de succes dacă are alături o echipă cu experiență și dedicată. Un avocat de consultanță sau un expert contabil sau auditor este un partener necesar, este un „must have” pentru reușita oricărei forme de activitate antreprenorială. Orice vrei să faci, trebuie să știi, mai întâi CUM! Acesta este momentul în care trebuie contactezi o echipă de profesioniști, care să te ajute să primești răspunsurile de care ai nevoie în luarea oricărei decizii de business!
Ca atare, oricine desfășoară azi o activitate economică, pentru diminuarea riscurilor inerente, trebuie să apeleze la astfel de profesioniști.
Potențial de creștere se întrevede în agricultură, comerțul online, industria alimentară și producție, în general, determinată de relocalizare/deglobalizare pentru acele industrii vulnerabilizate prin contextul mondial creat în cursul acestui an. Contextul creat va genera apariția de noi tipuri de servicii adecvate noii paradigme.
Cum vă motivați echipa? Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi colaboratori?
Lucrăm cu oameni și pentru oameni. Echipa este cea care dă stabilitate activității noastre, investim în oameni pentru a oferi servicii de calitate. Cultura noastră organizațională pune accent pe dezvoltarea angajaților prin pachete de compensații și beneficii adaptate. Căutăm persoane pregătite profesional, care dețin abilități de comunicare, dornice de cunoaștere, care cred în valoarea unei echipe și sunt orientate către rezultate.
Echipa este familie, fiecare membru al echipei devine parte din aceasta. Condiția de bază este să-ți placă ceea ce faci, astfel încât să o faci cu drag, cu dăruire și cu responsabilitate. Când lucrezi înconjurată de persoane care zâmbesc, care se implică cu toată puterea în identificare unei soluții la o situație dată, aceasta îți dă forță, încredere și, implicit, rezultate bune.
Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea dosarelor la care ați lucrat, în ultimii ani?
Clienții conștientizează tot mai mult importanța faptului de a avea alături o echipă proactivă și pregătită. În mod natural am venit în întâmpinarea cerințelor lor, devenind “parteneri internalizați”, oferind suportul nostru permanent.
Un alt aspect pe care ne-am focusat, având în vedere situația economică și implicațiile COVID -19, a fost oferirea informațiilor “just in time”, dar și “just in case”, ajutând astfel clienții să facă față schimbărilor.
În prezent, ne confruntăm cu o nouă provocare – impactul pe care îl are și va continua să îl aibă pandemia asupra mediului de afaceri. Mă bucur să spun că echipa s-a adaptat din mers noilor condiții de muncă, am regândit relațiile cu clienții, asigurând stabilitate pentru echipă și parteneri. Toată echipa este dedicată găsirii de soluții.
Pe măsura experienței profesionale dobândite! A crescut numărul de cereri de consultanță pentru preîntâmpinarea problemelor, ni se solicită opinii legale pentru a ajuta ANTREPRENORUL să ia o decizie în cunoștință de cauză.
Complexitatea cerințelor și a dosarelor a crescut, purtându-ne prin analize comparative între legislația europeană și cea autohtonă, litigii privind contracte internaționale, concurență neloială, litigii derivate din starea de insolvență provocată/indusă de contracte de credit, negocieri cesiune creanțe bancare etc.
Cât de mult ar contribui la celeritatea proceselor informatizarea instanțelor de judecată?
Sistemul public, în special, trebuie adaptat acestor vremuri. Distanța dintre cei doi jucători, public și privat, trebuie să se diminueze, pentru a avea o înțelegere comună. Vom putea vorbi concret despre informatizare în acest domeniu doar înțelegând noua direcție a revoluției IT.
Evident că este mai simplu și mai puțin costisitor să ai acces direct la tot conținutul dosarului on-line, astfel încât să eviți timpul pierdut pentru deplasare, așteptare, redactare diverse cereri etc. Este mai productiv și astfel ne putem concentra pe aspecte de substanță/de fond. Altfel, termenele procedurale rămân aceleași, fiind stabilite prin lege.
La această dată, viteza de soluționare a cererilor inițiate de societăți în România este una rapidă/bună, comparativ cu cea din alte țări europene. Spre exemplu, în Italia, soluționarea unor astfel de cereri durează mult mai mult timp decât în România.
Este de așteptat ca numărul societăților care apelează la procedura insolvenței să crească, în următoarea perioadă. Împărtășiți această prognoză? În ce domenii vom avea mai multe insolvențe?
Insolvența poate fi o soluție pe termen scurt, însă economia nu va mai fi relansată în forma cunoscută anterior pandemiei, ca atare, consider necesare reorganizările de business, regândirea bugetelor, a schemelor de personal, a strategiei managementului, pentru a evita intrarea în insolvență.
Domeniile cele mai afectate vor fi turismul, HORECA, domeniul sportiv și producția, dar efectele negative vor putea fi diminuate, dacă guvernul va veni cu măsuri adecvate și la timp.
Nu trebuie să ignorăm faptul că insolvența este o ”haină bună pentru vremea rea” pentru acele afaceri care rămân fără lichidități și au nevoie de o gură de aer dinspre creditori. Insolvența înseamnă concordat preventiv, reorganizare de activitate, nu doar faliment și lichidarea activului pentru acoperirea pasivului.
Un consultant cu experiență îți dă certitudinea că poți trece printr-o astfel de procedură și să revii în activitate, ieșind din starea de insolvență.
De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că insolvența, ca faliment cu lichidarea activului pentru acoperirea pasivului, este și un mod de curățare a datoriilor, care îți dă, ție, ca ANTREPRENOR, posibilitatea unui nou început.
Cum vedeți următorii cinci ani de activitate, ca profesioniști?
Să oferim calitate clienților noștri, să investim în echipă, să fim recunoscuți și recomandați de clienți pentru calitatea serviciilor, a soluțiilor personalizate oferite, dar și pentru abordarea directă, sinceră și profund umană.
Știm să aplicăm eficient cunoștințele noastre, în funcție de nevoia clienților. We Know How este Motto-ul nostru.
”Responsabilitate Pentru Excelență” este sintagma ce o transmitem către Clienți și care ne determină să tratăm cu aceeași atenție toate situațiile pentru care trebuie să identificăm soluții. Dimensiunea portofoliului, anvergura clienților și poziționarea în piață vor fi direct proporționale cu capacitatea de a rămâne responsabili pentru excelența lucrărilor și, implicit, a rezultatelor.
Cum apreciați nivelul actual al fiscalității din țara noastră? Care considerați că sunt zonele unde s-ar putea reduce fiscalitatea și domeniile care au un potențial ridicat de colectare?
Deşi fiscalitatea din România este una medie spre mică, comparativ cu cea înregistrată de ţările din Uniunea Europeană, gradul de colectare a taxelor in România este redus, iar administrarea obligaţiilor fiscale poate fi considerată ca ineficientă. În plus, se estimează că economia subterană încă înregistrează valori însemnate. Raportul general dintre veniturile fiscale și PIB din România este inferior, și ne așteptăm ca în perioada următoare să fie luate măsuri suplimentare în vederea colectării veniturilor la bugetul de stat.
În primele șase luni ale anului 2020, execuția bugetului general consolidat a înregistrat un deficit de 45,17 miliarde lei (4,17% din PIB). Jumătate din deficit, respectiv 23,04 miliarde lei (2,13% din PIB) este generat de sumele lăsate în mediul economic prin facilitățile fiscale și cheltuieli excepționale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19.
În prezent, există o impozitare excesivă a salariilor, România fiind în top la această categorie. Având în vedere nivelul salariului minim în țara noastră, considerăm că este necesară o dimininuare a taxelor în această zonă.
Subscriu punctului de vedere exprimat de Marina, pe acest aspect. Azi, fiscalitatea este direct proporțională cu capacitatea noastră de a înțelege faptul că STATUL funcționează în baza unui buget la care fiecare trebuie să-și aducă contribuția, pe măsura venitului realizat. Vrem sănătate, vrem învățământ de calitate, vrem infrastructură, dar vrem și amnistii fiscale! Sistemul nu poate funcționa astfel!
Foarte mulți antreprenori români aflați la început de drum își supraestimează încasările și subestimează cheltuielile. Totodată, nu își promovează suficient produsul realizat sau serviciul oferit, nu analizează riguros segmentul de piață în care activează (concurența) și nu au o strategie adecvată de marketing. Cu ce veniți în sprijinul acestora?
Toți antreprenorii, nu doar cei aflați la început de drum, pot subestima informațiile financiare cu impact direct în activitatea lor. Vorbim de două aspecte – pot exista informații corect sau incorect înregistrate, la care se adaugă lipsa rapoartelor, în formă vizuală, care pot duce la concluzii și decizii eronate pentru afacerea lor; pentru uz intern, clienții noștri primesc lunar rapoarte din care își pot extrage informații privind evoluția business-ului.
Pentru că vorbim de antreprenori, dezvoltăm un nou serviciu care să-i sprijine, dar despre asta cu altă ocazie.
Cu know-how! Un client italian care, la vîrsta de 75 ani de ani, dimineața era la fabrică înaintea angajaților și pleca după aceștia spunea că – dacă vrei să ai succes, trebuie să-ți iei afacerea în căsătorie. Nu poți ști totul referitor la modul de desfășurare a unei afaceri, nu poți acționa cum vrei, ci, trebuie să știi să identifici și să ai încredere în partenerii/profesioniștii potriviți.
Cum apreciaţi condiţiile oferite investitorilor români şi străini de către administraţia locală şi de către Executiv?
Deși există facilități fiscale în România, atât pentru investitori străini, cât și români (ex: impozitarea microîntreprinderilor cu o cotă de maxim 3%, respectiv 1%), birocrația și mediul fiscal incert și impredictibil sunt impedimente care influențează negativ investițiile.
HAOTICE. Ne lipsește abordarea coerentă și consecventă. Ne lipsește perseverența. În consecință, ANTREPRENORII sunt obligați să acționeze în salturi, obligați să dea atenție echilibrului și nu perspectivei de dezvoltare a afacerii lor.
În momentul de față, în țara noastră sunt în vigoare peste 16.000 de acte normative. Cum comentați desele modificări ale Codului Fiscal adoptate de ultimele guverne? Ce reacții au avut / au clienții când văd aceste schimbări?
Majoritatea contribuabililor, inclusiv clienții noștri, consideră că incertitudinea fiscală din România este determinată de modificările excesive ale legislației – schimbări dese, fără analize de impact, fără a fi luate în calcul opiniile mediului de afaceri. Inclusiv facilitățile fiscale promovate de stat, așa cum sunt implementate la noi – legislație interpretabilă, fără norme de aplicare, deseori nu sunt aplicate de contribuabili, deoarece nu există certitudine cu privire la modul de implementare.
Caracterul interpretabil al legislației și interpretarea inconsecventă între reprezentanții autorităților este un alt factor important care determină incertitudinea fiscală din România. Într-un mediu impredictibil este greu, uneori imposibil, să faci previziuni asupra investițiilor efectuate.
Există o lege care reglementează tehnica actelor legislative și care stabilește cum și care sunt condițiile care trebuie respectate pentru modificarea sau adoptarea unui act normativ. Dacă această lege ar fi respectată, cu siguranță, ANTREPRENORII ar beneficia de mai multă stabilitate pentru dezvoltarea și implementarea planurilor de afaceri. Reacțiile Clienților sunt diferite – de la indiferență, saturație, la atenție excesivă.
Legislația pentru prevenirea și combaterea spălării banilor a fost modificată recent. În ce mod vă ajutați clienții să înțeleagă aceste modificări?
Avem discuții legate de armonizarea legislației cu Directivele Europene și asistăm clienții noști în implementarea procedurilor. Suntem parte din Uniunea Europeană și este normal să ne aliniem criteriilor agreate.
Un alt – MUST DO, împovărător, dar suntem aici să oferim sprijin ANTREPRENORILOR. Am pregătit pentru clienții noștri proceduri interne de cunoaștere a clientelei care să cuprindă modificările legislative respective.
Cum percepeţi apetitul investiţional al clienţilor dumneavoastră în aceste vremuri tumultoase, marcate de pandemie?
Dacă până acum puteam afirma că indiferent de ce se va întâmpla lumea nu se oprește în loc, acum, după ce am trăit cu toții la nivel mondial, lumea chiar s-a oprit pentru o perioada scurtă, pentru anumite industrii.
Consider că investitorii vor fi mult mai interesați în a-și investi banii în noi tehnologii sau în domenii stabile, cel puțin pe termen scurt. Multe afaceri se vor reinventa și au nevoie de consultanță pentru a regândi strategia de business, a accesa fonduri, etc.
Pentru moment, încă vreo lună este PROHIBIȚIE, dar se pregătesc cu atenție și intensiv pentru deschiderea sezonului!
Acum 20 de ani cele mai puternice branduri la nivel global aveau o vechime de peste 100 de ani: General Electric, British Petroleum si General Motors. Astăzi în top 10 sunt firme care nu existau acum 20 de ani. În 2018, UiPath a devenit primul „unicorn” înfiinţat de antreprenori români, adică a atins valoarea de un miliard de dolari. Ultimele estimări dau pentru această companie o valoare de 7 miliarde de dolari. Cum va schimba procesul de digitalizare atitudinea antreprenorilor și activitatea companiilor pe care le conduc?
Digitalizarea afacerilor este un aspect foarte important și va deveni esențial în viitorul apropiat. Antreprenorii de azi vor acces la informații financiare și nu numai, pentru a lua în timp real cele mai bune decizii de business. Doar fiind informați, cunoscând impactul financiar al acestor decizii, având în permanență scenarii multiple care acoperă o zonă vastă de posibilități, pot evolua.
Dezvoltăm în permanență soluții noi, folosim softuri de analiză și interpretare a datelor financiare (business intelligence & data analytics).
Digitalizarea a schimbat deja atitudinea antreprenorilor, pentru fiecare într-o anumită măsură. Toți am conștientizat impactul tehnologiei inteligente/IT asupra vieții de zi cu zi și, implicit, asupra activității de business, beneficiile și oportunitățile generate de aceasta. Fie că discutăm de o adaptare oarecum forțată la beneficiul digitalizării, un exemplu fiind munca de acasă impusă de pandemie, fie de eforturile antreprenorilor de a-și eficientiza activitatea prin tehnologizare și informatizarea procesului de business, un lucru este cert: digitalizarea este aici și va rămâne, a treia revoluție industrială prognozată de Alvin Toffler în „Al treilea val”.
Interviu apărut în revista Club Antreprenor, ediția I